bij welk bmi word je opgenomen?

Bij welk bmi word je ongeveer opgenomen en krijg je dan meteen sonde als je gewicht te laag is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Tja, opname gebeurt meestal als je rond een BMI van 16 of lager zit

Wanneer iemand geen vetreserves meer heeft, kunnen ook andere weefsels worden aangetast zoals spieren, lever, nieren, hart en zenuwweefsel. En wat dacht je van botontkalking (osteoporose)
maag- en darmklachten, hormoonafwijkingen (o.a. wegblijven menstruatie)
verminderde schildklierwerking en verminderde stofwisseling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar staat niet een bepaald BMI voor. Iemands gewicht is niet wat bepaalt hoe ernstig iemands situatie is bij (ziektegerelateerde) ondervoeding, maar de algehele toestand en verdere omstandigheden doen dat.

Allereerst betekent het verliezen van (te) veel gewicht in een korte tijd dat iemand ondervoed is, *ongeacht* iemands gewicht. Je kunt nog een normaal gewicht of zelfs overgewicht hebben, en ook dan kan iemands voedingstoestand zorgelijk zijn. Bedenk maar even heel simpel dat ook iemand die 200 kilo weegt, dood gaat als hij een tijdlang niets eet, én dat dat zal gebeuren lang voordat hij een 'normaal' gewicht heeft bereikt.

Er kunnen tig redenen zijn waarom ingrijpen bij ondervoeding nodig is, en dat ingrijpen hoeft ook lang niet altijd een opname en/of sondevoeding te zijn. Sowieso is een opname niet noodzakelijk voor het geven van sondevoeding; talloze mensen gebruiken thuis sondevoeding. Het maakt ook nogal uit of sondevoeding wordt ingezet om een crisis te voorkomen/af te wenden of dat die wordt ingezet omdat er sprake van een crisis IS: in het laatste geval zal opname nodig zijn, maar dat is dan omdat iemand erg ziek is en medisch gezien goed in de gaten moet worden gehouden, niet puur omdat er sondevoeding gegeven wordt.

Daar komt bij dat sondevoeding niet hét antwoord is op ondervoeding en/of ondergewicht. Sondevoeding is niets meer of minder dan vloeibare voeding door een slangetje. Als iemand met gewone voeding niet voldoende calorieën binnen kan krijgen maar wel gewoon kan slikken, is drinkvoeding vaak een goed alternatief. Dat kan als extra voeding (vloeibaar gaat er vaak makkelijker in) maar is zelfs mogelijk als volledige voeding.

Dat wil trouwens ook weer niet zeggen dat een voedingssonde *alleen* wordt gegeven aan mensen met slikproblemen, want er kunnen talloze redenen zijn waarom bij ondervoeding gekozen wordt voor een sonde (voor bij- of volledige voeding).

Oftewel: het antwoord op je vraag is dat iemands algehele toestand, het functioneren van de organen maar ook de mate waarin iemand verzwakt is, het feit of iemand in staat is zelf te eten en ook of iemand een stabiel laag gewicht heeft of nog steeds afvalt, samen met de oorzaak van de ondervoeding, de mogelijkheden tot behandeling thuis, reeds ingezette behandelingen en zelfs iemands leefsituatie (woont iemand alleen, kan eventuele familie iemand voldoende steunen, op tijd aan de bel trekken?) uiteindelijk zullen bepalen of iemand al dan niet opgenomen moet worden.