Jazeker, en niet alleen te veel, maar ook de verkeerde.

Er is niets, maar dan ook niets, wat jij kan eten en niet giftig is, als je te veel van eet of drinkt. Met water is de grens ongeveer 15 liter, met keukenzout, zo'n 50 gram, en met omega-3 vetzuren ligt de grens vrij hoog, maar van te veel vet word je sowieso ziek, en vergeet niet: omega-3 zijn vetten.
Maar niet alleen dat, het betreft vetten met een zeer specifieke biologische activiteit, en die ook zeer reactief zijn. Omega-3 vetzuren oxideren zeer snel, en dan ontstaan transvetten en vrije radicalen, en die zijn simpelweg schadelijk voor je gezondheid. Je gaat niet direct dood hieraan, maar deze stoffen dragen bij aan een verhoogd risico van hart- en vaatziekte, en veroudering van je cellen. Dus het tegenovergestelde dan wat je verwacht van omega-3!

Daarnaast, moet je ook rekening houden met het risico van inname van contaminanten. Omega-3 vetzuren worden vaak gewonnen uit visolie. Vis, met name vis van wilde vangst, heeft de neiging om zware metalen en andere toxische stoffen zoals PAK's (=polyaromatische koolwaterstoffen) en dioxines, die zeer toxisch zijn, op te hopen. Deze stoffen concentreren zich juist in het vet van de vis. De hoeveelheid van deze ongewenste stoffen die je binnen krijgt met een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet valt wel mee, maar als je ineens enorme hoeveelheden omega-3 vetzuren neemt en ook over een lange periode, dan heb je een dikke kans om problemen hiermee te krijgen.
Uiteraard zijn er regels over hoeveel zware metalen, PAK's en dioxines in supplementen maximaal mogen zitten, maar deze limieten zijn gecalculeerd voor mensen die"normale" hoeveelheden innemen. As je (te) veel neemt, dan krijg je problemen. Exact hetzelfde als je te veel eet van welk ander levensmiddel dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, goed antwoord! Even een reactie op de 2e alinea: ik gebruik momenteel Spirulina, daar schijnt ook Omega 3 in te zitten. En er komt geen vis aan te pas, dus daarom neem ik dat!