Hoe slecht is pure druivensap (zelf geperst) als je aan het lijnen bent?

Er moeten een paar kilo's af, maar we hebben van trossen druiven puur sap geperst. Nu twijfel ik of het wel goed is om dit te drinken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook voor een vervanger kiezen zoals Crystal Clear of vitamine water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar dan heb ik nog steeds flessen met druivensap en dat kun je niet lang bewaren.

Het beste antwoord

Druivensap is een behoorlijke "caloriebom", want het bestaat voor ongeveer 17% uit pure suikers.
Ter vergelijking, cola bevat 11% suikers, en sinaasappelsap ietsjes minder, zo'n 9%.
Nog duidelijker: een flinke glas druivensap van 300 ml (dat is ongeveer de grootte van een blik fris) bevat het equivalent aan suiker van 10 klontjes, en dat is echt heel wat, dus beslist niet het allerbeste als je wil afvallen.

De suikers uit de druif hebben ook nog een bijzondere eigenschap: een druif bevat heel veel glucose, niet toevallig ook genaamd "druivensuiker". Dat is in tegenstelling tot gewone suiker, die een disacharide is, een monosacharide, en deze zorgt voor een flinke en snelle stijging van je suikerspiegel. Dit één keer meemaken is geen enkel probleem, hooguit word je een beetje hyper van, maar als je dit regelmatig doet, dan verhoog je je kans om diabetes op te lopen.
Sporters gebruiken preparaten op basis van druivensuiker om hun energie niveau snel op peil te brengen, en diabetici die een diep in hun suikerspiegel krijgen, gebruiken dit ook.

Verder, druivensap is niet goed voor je gebit. Met zo'n lading makkelijk beschikbaar suiker gaan de bacteriën in je mond zich razendsnel vermenigvuldigen, en zuren produceren die je tanden aantasten.

Je zal wellicht iets lezen over gezonde stoffen in druivensap. De waarheid is dat er weinig van die stoffen in pure sap zitten. Deze stoffen (anthocyanen, polyfenolen, enz.) zitten voornamelijk in de velletjes en pitten. Tijdens de productie van wijn blijven deze velletjes uren lang in de most drijven, zodat deze geëxtraheerd worden, en in de most (en later in de wijn) terecht komen. Maar zelf geperste druivensap uit (vermoed ik) pitloze druiven, bevat helaas niet zo veel van die gezonde stoffen.

Dus samenvattend: één keer kan geen kwaad. Lekker fruit weggooien is zonde, maar maak er geen gewoonte van. Je kan beter de sap gebruiken om met iets anders te mixen.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, nog iets!
Druivensap is zeer beperkt houdbaar. Het bevat veel suiker en is weinig zuur, dus zal héél snel bederven buiten de koelkast, en zelfs in de koelkast zal binnen 2 dagen al gaan gisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk en heel uitgebreid.

Andere antwoorden (2)

In het lijstje calorieën van pure ongezoete dranken staat druivensap onderaan. Er zitten per 2 deciliter (een limonadeglas) 127 kilocalorieën in. Als je het bij één glaasje laat moet dat kunnen. Maar wil je meer vruchtensap drinken, kies dan beter voor grapefruit-, bessen- of sinaasappelsap. Het allerbeste is natuurlijk water.
Amadea
11 jaar geleden
Dit is heel goed om te drinken!

Weliswaar bevat druivesap suikers, maar dat zijn natuurlijke suikers.
En je gaat er geen liters van drinken.

Hier zegt iemand:
Druivesap is het gezondste drankje!
http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/gezonde_vruchtensapjes.htm

En als je wilt afvallen, wil je ook veel water drinken.
Kun je mooi combineren:
Leng je eigen druivesap aan met water!

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is druivensap goed voor je hart.
Als je tenminste niet alle velletjes en pitjes weggegooid hebt.

Het sap wordt gemaakt is van de hele vrucht, dus ook de schil en pitten. Ook als je druiven eet, zou je de pitten gewoon moeten doorslikken want deze leveren enorm veel gezondheidsvoordelen op. Druivenpitten zitten namelijk boordevol stoffen die goed voor je zijn, anti-oxydanten enzo.

http://www.lifestyleagent.nl/2009/05/02/Is-vruchtensap-nou-wel-of-niet-gezond-/