hoelang is borstvoeding houdbaar?

In het ziekenhuis zeiden ze 24 uur. Maar ik lees op bepaalde sites 5 dagen. Wat is het nu? Ik heb het over borstvoeding wat in de koelkast bewaard word.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

- Vers afgekolfde melk op kamertemperatuur tot 20 graden Celsius 5 tot 10 uur.
- Vers afgekolfde melk in de koelkast 3 dagen.
- Vers afgekoelde melk in het vriesvak van een koelkast 2 weken.
- Vers afgekoelde melk in kleine vriezer die vaak open en dicht gaat 3 tot 4 maanden.
- Vers afgekoelde melk in de diepvries ( -18 graden C) 6 maanden.
- Ontdooide melk op kamertemperatuur 1 uur.
- Ontdooide melk in de koelkast tot 24 uur.
NB. In het ziekenhuis gelden andere regels.
Amadea
10 jaar geleden
De website van het kenniscentrum borstvoeding spreekt over een houdbaarheid van maximaal 5 dagen in de koelkast. Zij baseren zich hierbij wetenschappelijk verantwoord bronmateriaal, dus de informatie is betrouwbaar.
Voorwaarde voor deze bewaartermijn is wel dat je hygiënisch te werk gaat en gebruikmaakt van gesteriliseerd kolfmateriaal en gesteriliseerde flesjes.
Kun je hier niet aan voldoen, dan is het wellicht veiliger om de bewaartermijn van 24 uur aan te houden die in het ziekenhuis is verteld. Hiermee zit je in principe altijd wel goed.