In welke olie kan je nog meer frituren?

Ik gebruik normaal zonnebloemolie om te frituren. Zonnebloemolie is door de oorlog tussen Oekraïne en Russen maar moeilijk te verkrijgen. Liggen er toch nog een paar flessen in de winkel, dan zijn de prijzen reteduur. Ik wil wel graag nog blijven frituren. Met welke olie kan je nog meer frituren?

3.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Kokosolie, olijfolie, advocadoolie, arachideolie, palmolie...
Inekez1
2 jaar geleden
Vrijwel elke andere olie is sowieso al veel duurder dan zonnebloemolie. Dus wellicht ben je nu met de dure zonnebloemolie toch nog goedkoper uit. Vooral omdat er nu meer vraag is naar andere soorten olie en dus ook daarvan de prijzen zijn gestegen.

Antwoorden (3)

Alternatieven voor zonnebloemolie zijn raapzaadolie, arachideolie, olijfolie, sojaolie en palmolie. Deze zijn in voldoende mate beschikbaar en kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld in te frituren, te bakken of te gebruiken bij het maken van een salade.
Amadea
2 jaar geleden
Er zijn eigenlijk heel wat verschillende oliën die voor frituren gebruikt kunnen worden. Enkele van de meest populaire opties zijn plantaardige olie, canola olie, en pinda olie. Elk van deze oliën heeft zijn eigen unieke eigenschappen die ze ideaal maken om in te frituren.

Plantaardige olie is een goede keuze om in te frituren omdat ze een hoog rookpunt heeft. Dit betekent dat de olie pas begint te roken en af te breken als ze een vrij hoge temperatuur bereikt, waardoor ze perfect is voor recepten die veel hitte vereisen. Canola olie staat ook bekend om zijn hoge rookpunt, waardoor het een andere goede optie is om in te frituren.

Pindaolie is een andere populaire keuze om in te frituren, omdat het een neutrale smaak heeft.
2 jaar geleden
Arachideolie, ofwel pindaolie, is erg populair als frituurolie vanwege de neutrale smaak. Maar (goedkope) olijfolie of maïsolie is ook prima.

Niet alle olies zijn geschikt om te verhitten. Het kan zelfs ongezond zijn omdat er kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan. Deze worden PAK’s genoemd: polycyclische aromatische koolwaterstoffen. Bak, braad, wok of frituur bij voorkeur in gewone (goedkope) olijfolie, arachideolie, zonnebloemolie of maïsolie. Lijnzaadolie en extra vierge olijfolie kun je beter niet verhitten.