Hoeveel kcal bevat ongeveer een half bord met vers gesneden, afgebakken friet?

Ik heb 725 gram aan aardappels. Ik schil ze en maak er friet van. Het zijn ongeveer 5 aardappels. Ik bak ze voor en daarna af. Ik vul ongeveer een half bord. Nou las ik wel dat verse aardappels veel vocht verliezen ik heb ze daarna ook niet meer gewogen na het snijden. Wel had ik per opscheplepel gebakken ongeveer 40 gram per opscheplepel. Maar dat is gebakken dus dan weegt het minder. Hoeveel kcal bevat ongeveer een half bord vers gesneden friet afgebakken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ligt er aan hoe groot je bord is
Amadea
3 jaar geleden
En het hangt er ook van af wat voor frituurolie jij gebruikt en hoeveel daarvan in de aardappelreepjes is getrokken. Het scheelt al weer als de gebakken patat eerst in keukenpapier afgedept wordt. Maar een gemiddelde is op basis van de door jou verstrekte gegevens niet te geven. Maakt dat trouwens ergens voor uit?
Boeskooltje
3 jaar geleden
Volgens mij maakt het niets uit of je ze zelf maakt, koopt of bakt. Olie is olie en daar worden ze ingebakken Hoe heter de olie is, hoe sneller de patat dicht schroeit..De patat voor de airfrayer of oven hebben iets minder calorien dit komt doordat ze de eerste keer in olie voorgebakken zijn. En dan later daarin afgebakken worden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Weeg een portie frites en zoek dan op de voedingswaardentabel het aantal calorieën. Een half bord is erg onnauwkeurig. Ik ken hele grote borden en hele kleintjes ;-)

Antwoorden (1)

Per 100 gram zijn het 327 kcal, bereide frites in vet gebakken