waartoe dient het "Tissue Transglutaminase" ?

heb onlangs een bloedafname en dito onderzoek voor vaststelling van "glutenallergie"gehad, resultaat is dat ik het heb en deze waarden liggen boven de 100. daar waar het onder de 7 mag zijn, wat houdt dit voor mij in ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

"Tissue transglutaminase" (tTG) verwijst naar een enzym dat zich bevindt in verschillende soorten weefsel in je lichaam buiten de lever (je lever heeft een eigen soort transglutaminase)

Om vast te stellen of je een glutenallergie hebt, een van de methodes is kijken of er schade is aan het weefsel van je dunne darm. Dat kan je direct doen door middel van een biopsie (dat is de meest secure methode, maar best ingrijpend) of met een bloedanalyse. Als je dunne darm beschadigd is, dan vind je tTG dat vrij komt uit het beschadigde weefsel in je bloed terug in hoge hoeveelheden.
Dat is dus wat ze bij jou hebben aangetroffen. Het staat dus niet 100% zeker vast dat je glutenallergie hebt, maar de kans is zeer groot, ongeveer 90% zeker.
Wellicht wordt je gevraagd of je bereid bent om een biopsie te ondergaan om dit met absolute zekerheid te weten.

Kijk deze link voor meer info (staat in het Engels, sorry)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tissue_transglutaminase

Als je nog niet wist dat je een glutenallergie had (en dat kan best zo zijn), dan raad ik je aan om alvast te informeren via de site van de Vereniging:
http://www.glutenvrij.nl/page/Coeliakie/Wat-is-coeliakie?gclid=CMWT85Tt_7ECFaTJtAodSUMAmg

Heel veel succes en sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen andere mogelijkheid, bedankt hoor !!!!