Hoe kan het dat de pesto in mijn dichte potje omhoog is gegaan?

De pesto is volgens de verpakking nog twee jaar houdbaar. Ik heb het potje denk ik een maand of vier in de voorraadkast op de betonnen vloer opgeslagen en eerlijk gezegd vergeten dat ik hem nog had. Toen ik hem wilde gebruiken zag ik dat de pesto omhoog is gekropen. Hoe kan dat? En is de pesto nog eetbaar?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Misschien een domme vraag... maar weet je héél zeker dat het potje niet lange tijd op z'n kop heeft gestaan ? En dat je het wellicht onbewust hebt teruggedraaid toen je het uit de voorraadkast pakte ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, daar dacht ik ook aan, vanwege die glazen onderkant van het potje in combinatie op de betonnen vloer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, hij stond echt rechtop. Heb het laatst trouwens weer gehad met een potje rillettes dat ik in een keukenkastje had staan. Bij openen zakte de inhoud gewoon weer naar beneden en het rook en smaakte goed. Lekker opgegeten dus.

Antwoorden (1)

Ik denk dat dit gewoon komt doordat de pesto luchtdik verpakt is en dus gewoon misschien door de kou of warmte door de vacuum omhoog is gegaan,
dit zou geen probleem moeten zijn om het te eten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Hoe kan pesto omhoog komen door kou of warmte ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uitzetten van water?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in elk geval het vocht dat naar beneden is gezakt. Misschien de olijfolie.(Osmose?) Als het potje nog steeds gesloten is gebleven kan de pesto nog wel gebruikt worden. Even testen, proeven en ruiken wil wel eens helpen.