Zit er in japanse mix een stof waardoor je slecht slaapt?

Het is me al een aantal keren opgevallen, als ik japanse mix heb gegeten, en ik lig daarna in bed heb ik een hele snelle hartslag en kan niet slapen. Beeld ik me in dat dat komt van de Japanse mix, of zit hier echt een opwekkende stof in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is Japanse mix? Groente? Vlees? Chips? Nootjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoutjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even op het ingrediëntenlijstje gekeken: de E-nummers die er in zitten: E150c, E160b, E160c en E162.
Verder rijst, pinda, tarwemeel, sojasaus, Suiker, sesamzaad, tapioca, zetmeel, zeewier, chilipoeder.
E 621 staat niet op het lijstje

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk komt dit door de smaakversterkers die in dit product zitten. De bekendste is E621 (Ve-tsin) welke vaak gebruikt wordt bij de Chinese restaurants. Veel mensen die daar eten en gevoelig zijn voor E621 krijgen dan buikklachten.
Er zijn echter zeer veel andere klachten bekend, waaronder de klacht welke jij aangeeft (snelle hartslag). Kijk in de bron voor meer informatie over smaakversterkers en welke gevolgen ze kunnen hebben, als je iets eet waarin ze verwerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die website kunnen ze het mooi vertellen maar iedere vorm van wetenschappelijke onderbouwing voor dat syndroom ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kees: eens, echter er zijn diverse mensen die er toch echt last van hebben. Ken er ook meerdere in mijn eigen omgeving. Dus er moet wel iets mee aan de hand zijn, wat precies kan ik ook niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punt is dat mononatriumglutamaat (met een aantal andere glutamaten) een volstrekt natuurlijk ingrediënt is van o.a. kaas, moedermelk en tomaten, waar diezelfde mensen hoogstwaarschijnlijk geen enkele last van ondervinden. Toegevoegd heet het goedje E621 maar in meer dan die natuurlijk voorkomende hoeveelheden verpest het de smaak van je eten grondig. Daarom vind ik dit soort getuigenissen uiterst twijfelachtig. Uit onderzoek is geen verband gebleken tussen genoemde klachten en inname van mononatriumglutamaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het voornamelijk na het eten van Johma salade en unox knakworsten. Hier zitten ook E621 in maar dit zit ook in andere produkten en gek genoeg heb ik hier dan geen last van. Dus waarschijnlijk een combi van ofzo?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even op het ingrediëntenlijstje gekeken: de E-nummers die er in zitten: E150c, E160b, E160c en E162.
E 621 staat niet op het lijstje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biertje: er is GEEN onderbouwing voor dat 'Chinese restaurantsyndroom'. Mensen kunnen wel degelijk last hebben van bepaalde klachten, maar het is onduidelijk waar die klachten door ontstaan.
Wie wel last heeft na het eten van Chinees eten maar probleemloos oude kaas kan eten bijvoorbeeld, heeft dus geen last van E621 - want dat zit van nature in hoge doses in oude en overjarige kaas. barlotje: de stoffen die je noemt zijn respectievelijk ammoniakkaramel, annatto (een kleurstof gewonnen uit de vruchten van Bixa orellana ofwel de orleaanboom), paprika-extract oftewel capsanthine en betanine ofwel bietenrood.
Weet je of je overgevoelig reageert op bijvoorbeeld paprika? Dan zou het daaraan kunnen liggen misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de volledigheid worden er vaak hulpstoffen aan voedselproducten toegevoegd die moeilijk of zelfs helemaal niet traceerbaar zijn en geen E-nummer hebben. Allergieën voor dergelijke stoffen zijn heel goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook al als antwoord op de Japanse mix gegeven. Waarschijnlijk hebben deze reacties met koolhydraten te maken. En dat is wel wetenschappelijk verklaarbaar: stijging bloedsuikerspiegel, lichaam moet zich suf werken om die spiegel weer te doen dalen, met als gevolg dat je hartkloppingen kunt krijgen of slecht slaapt. Dit gebeurt vooral als je er 's avonds van eet! 's avonds snacken is niet gezond, omdat je lichaam dan in rustmodus is. Ook kun je beter geen overvloedige maaltijden consumeren als avondeten. Heeft dus weinig te maken met E-nummers, maar meer met koolhydraten en hoeveel je 's avonds eet. Sowieso is het enigszins beperken van enkelvoudige koolhydraten (zoals in witte rijst, witte pasta, wit brood, suiker, etc.) beter voor de gezondheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@spiegeltje: iedereen reageert blijkbaar anders. Ik slaap juist beter als ik veel snack aan het einde van de avond. Of het nu Japanse mix, snacks of chips zijn, maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel jammer dat in de discussie de concentraties smaakversterker niet meedoen. Is de concentratie mononatriumglutamaat (=E621=MSG=Ve-tsin) in oude kaas of een portie tomaten dan gelijk aan een maaltijd chinees eten of een zakje chips-met-een-smaakje (alle Lays, huismerken, japanse mix) dan gelijk? M.a.w. kun je de dosis dan onderling met elkaar vergelijken en doet die er eigenlijk niet toe? Ik ken redelijk wat mensen die gevoelig zijn voor MSG en er bij chinees eten altijd om vragen om geen of geen extra MSG bij het gerecht te doen, wat altijd gerespecteerd wordt. De reacties zijn een opgeblazen gevoel, druk op en tintelingen in het hoofd, hartkloppingen en zijn onmiskenbaar verbonden met MSG.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de discussie gevolgd had dan zou je gelezen hebben dat meer dan minimale hoeveelheden mononatriumglutamaat als toevoeging de smaak van eten grondig verpest. Koks, Chinese of niet, zullen het dus wel uit hun bolle hoofd laten om meer toe te voegen dan er van nature in een aantal voedingsmiddelen voorkomt, zoals gezegd, o.a. oude kaas en tomaten(saus). Ik weet niet waar jij op baseert dat wat die kennissen beweren klopt maar je conclusie wordt niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, evenmin als de beweringen van een populaire website over smaakversterkers, die veel mensen wel als zodanig hanteren. Ik ga nog een stap verder. Het lijkt tegenwoordig erg in om de wetenschap uit te schakelen, dan wel te bagatelliseren als doorslaggevende factor. Echter, dan kunnen we onderwijs, wetenschap en Goeievraag.nl beter opdoeken en ergens oeverloos gaan zitten zwetsen, al dan niet geïnspireerd door een joint of een paddo. Dan bestaat er gewoon geen waarheid meer. Mij best, zolang ik daar niet aan mee hoef te doen. Althans, niet hier. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dit niet. Ik heb alles juist gelezen, en het gaat in de vraag en dit specifieke antwoord erop toch niet om de invloed van MSG op de smaak? Het noemen van bepaalde personen die klachten ondervinden bij het consumeren van producten waaraan vrije MSG (in tegenstelling tot gebonden MSG), mezelf overigens inclusief, is toegevoegd om een verbinding te leggen naar een rechtstreekse ervaring met de effecten van MSG. Dit in tegenstelling tot het algemene gegeven dat er een ongedefinieerde groep mensen is die last heeft van MSG, en kennelijk een groep die over blijft die geen last er van heeft. Hierover is veel informatie op het internet te vinden, en het gaat me te ver om deze groep mensen te plaatsen in een categorie "a-specifiek". De wetenschap wordt pas ingeschakeld als we het daadwerkelijk over concentraties gaan hebben en onderzoek. Dat vind ik hier nog niet terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tsjee, wat een discussie! Dit had ik niet verwacht! Ik heb niet het idee dat ik reageer op MSG, dit wordt toch ook wel toegevoegd aan chips of nootjes? HIer heb ik geen slapeloosheid van.....
Ik geloof dat er geen duidelijk antwoord op mijn vraag gaat komen, mijn voorlopige conclusie is gewoon: 's avonds geen japanse mix meer eten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@facet: wat ik bedoel is dat koks niet ongelimiteerd E621 in hun gerechten kunnen kieperen vanwege de smaak. De hoeveelheden die in Chinese restaurants gebruikt worden komen overeen met die in vele andere voedingsmiddelen, zoals kaas, bouillon, vleeswaren, tomatensaus etc. Verschil tussen natuurlijke en onnatuurlijke mononatriumglutamaat is er niet dus is er ook geen onderscheid. Ik weet ook wel dat er veel informatie op het internet te vinden is maar de hoeveelheid maakt die informatie niet juister. De anti-lobby is sterk en wordt vervolgens eindeloos nagepraat, evenals die tegen aspartaam, die uit dezelfde koker komt. Doe je naspeuring naar de wetenschappelijke onderbouwing van alle beweringen dan blijft er geen spaan van over:
http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm
http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm
http://www.chivo.nl/content/boekrecensie-100-gifvrij
etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi: Tjsa, en in hoeverre heb je iets aan wetenschappelijk onderbouwing. In de zin van, kan je het toepassen op je eigen leven. Want misschien dekt die onderbouwing wel niet de gevallen waarbij mensen door langdurig gebruik in combinatie met andere gezondheidsaspecten intolerant zijn geworden voor MSG, en daar toch bepaalde klachten voor vertonen. Het andere probleem met het schermen van wetenschappelijke onderbouwingen is de bronnen naar de juiste onderzoeken. Want een site die best integer overkomt maar verder alleen noemt "Hoewel er uitvoerig onderzoek naar is verricht is dit nooit wetenschappelijk vastgesteld" draagt evenmin niet bij aan het verkrijgen van de juiste informatie. Ik ben dan benieuwd naar het échte onderzoek en hoe uitgebreid en onafhankelijk dit onderzoek is gedaan.
Smaakversterkers zijn namelijk big business, immers door de smaak te versterken proeft een product beter en consumeert men er veel van en komt men er voor terug. Bovendien kun je door het toevoegen van smaakversterkers besparen op de echte kwaliteit van een product, die anderzijds bepaald zou worden door de toevoeging van dure ingrediënten. Je kunt je voorstellen dat de voedingsindustrie alles op alles zet om voor deze stoffen groen licht te behouden. Het is typerend om te merken dat er steeds meer producten de schappen van de reguliere supermarkten liggen, en dan heb ik het over de niet-biologische producten, waar op de verpakking uitdrukkelijk staat vermeld dat er naast andere hulpstoffen geen smaakversterkers zijn toegevoegd. @Barlotje, ik zou bijna zeggen, excuses voor de drukte in de jouw gestelde vraag waar mijn posts ook deel uit maken.
Zit er in de ingrediënten niet iets van gistextract om de smaak op te peppen? Of garnalenextract?

Andere antwoorden (2)

Je kunt overgevoelig zijn voor een onderdeel van de mix, de stoffen/E-nummers die je noemt zijn respectievelijk ammoniakkaramel, annatto (een kleurstof gewonnen uit de vruchten van Bixa orellana ofwel de orleaanboom), paprika-extract oftewel capsanthine en betanine ofwel bietenrood.
Weet je of je overgevoelig reageert op bijvoorbeeld paprika? Dan zou het daaraan kunnen liggen misschien.
Of misschien reageer je op het sesamzaad - dat zou je kunnen laten onderzoeken als het erg vervelend is (of je moet toevallig soortgelijke klachten hebben ervaren na het eten van een sesamcracker, sesampasta etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet reageer ik op geen van bovenstaande produkten. Paprika eet ik regelmatig in verse variant als snack, en ook in de minder gezonde variant op de chips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je geen mix eet, maar alleen pinda's, bijvoorbeeld?
Japanse mix bestaat uit veel koolhydraten, 84 gram per 100 gram mix. Ik denk dat je hierop reageert. Koolhydraat rijke voeding, zeker als je 's avonds ervan eet, veroorzaakt dit soort lichamelijke reacties. Dat komt o.a. doordat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Je lichaam moet dan weer extra insuline aanmaken om je bloedsuiker weer omlaag te brengen.

Eet bij voorkeur na 21 uur 's avonds niets meer en als je dan toch wilt snacken zoek dan liever iets uit weinig koolhydraten inzitten.

Je kunt gerust snacks nemen waar eiwitten in zitten zoals kaas, andere zuivelproducten, avocado's, etc.

Het allerbeste zijn vezelrijke producten. Die zitten in bruinbrood, peulvruchten, noten (zonder smaakje, dus gewoon een zak noten van de noten boer), fruit, groente, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook een beetje mijn associatie, van die snelle koolhydraten. Maar je eet nu ook weer niet zo snel grote zakken van die mix leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er dezelfde soort koolhydraten in chips zit, dan reageer ik toch op iets anders. Ik slaap namelijk niet slecht van andere snacks, maar voor zover ik weet alleen van japanse mix.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de verhouding, in Japanse Mix zitten veel meer geconcentreerde koolhydraten, het gehalte is veel hoger dan in chips. Ik denk dat het daaraan ligt :)