Eet ik gezond om af te vallen? Zie omschrijving!

's ochtends: kwark met frambozen en muesli. Groene thee met citroensap (zonder suiker) en een glas water.

's middags: 2 crackers met boter en 20+kaas of Brinta/havermout of groenten/fruit shake met glas water

's avonds: Altijd groenten, mager vlees en aardappels zonder zout/saus.

Tussendoortjes 3 keer per dag.
- Appel met kaneel
- Wortels
- Sla met azijn
- Gekookt ei
- Komkommer
- Paprika
- Noten ongezouten
- Groenten/fruit shake
- Rozijnen
- Kiwi, banaan, aardbeien
- Karnemelk

Ik wil er iedere dag (thuis) bij gaan sporten een uur. Cardio begin, daarna kracht training. Is dit de juiste manier om af te vallen?

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik drink 2 keer tot 3 keer per dag groene thee met citroensap geperst er in.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Je zou hierbij ook nog aan koolhydraadarm-brood kunnen denken.
Je moet zo weinig mogelijk koolhydraten eten en zoveel mogelijk eiwitten. Koolhydraten worden door jouw lichaam omgezet in vet eiwitten worden omgezet in spiermassa
Ritsuka
9 jaar geleden
koolhydraten worden niet omgezet in vet, als je te veel kcal eet word het omgezet in vet.
Als jij alleen maar eiwitshakes zou drinken, maar je blijft de hele dag op je kont zitten, dan worden het echt geen spieren hoor.
Ritsuka
9 jaar geleden
2 crackers als lunch lijkt mij niet goed genoeg vullen
thee met citroensap is onzin, slecht voor je tanden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een beetje citroensap,door de thee is niet direct slecht voor je tanden. Teveel inderdaad wel. 2 crackers is wel wat weinig ja. En om spieren op te bouwen heb je ook zeker wat koolhydraten nodig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welk eten is kooldydraatarm dan? Ik zit na een bak kwark met muesli en frambozen al vol dus als ik nog meer moet eten dan moet ik mijzelf pushen. Ik hou niet van brood dus daarom eet ik crackers. Welk eten is dan wel koolhydraatarm wat ik het beste zou kunnen eten bij de kwark of ter vervanging van crackers?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kh arm:
Volle kwark, zonder muesli.
Avond eten met vlees en groente, zonder aardappelen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik neem voor de lunch gewon een bakje mee wat over is van het avondeten. dus gewoon iets van groente, vlees en aardappelen/pasta/rijst.
en stuk vet vlees is ook wel goed voor je hoor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om af te vallen kan je beter activiteiten doen met een lage intensiteit, zoals wandelen.
Krachttraining bevordert spiergroei, wat niet verkeerd is, maar je wordt er wel zwaarder van.
Ritsuka
9 jaar geleden
zwaarder is niet slechter hoor. Meer spiermassa is gezonder, en krachttraining is goed voor het behoud van je botten. Ik ben 8-10 kilo zwaarder dan 2 jaar geleden of zo, maar mijn taille is smaller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@zeehond123: als je het over gewichtsverlies hebt, klopt je verhaal.
Afvallen betekend voor de meesten 2 dingen:
Er beter uitzien op het strand en/of een gezonder lichaam en dan geldt dat krachttraining de beste optie is. ps. Als middageten bijvoorbeeld 2 gebakken eieren met spek.

Antwoorden (3)

Je valt af als je meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt. Als je meer calorieën eet dan dat je verbrand zal je aankomen.
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je hier in ieder geval van zult afvallen. Je eet ook gezond. Wel moet je er op letten dat je ook vet nodig hebt en dat je niet te eenzijdig gaat eten. Je eet de hele dag door groente en fruit. Goed bezig! Maar probeer niet teveel eetmonenten te hebben, je hebt een hele wsaslijst aan tussendoortjes, dat kan een hele aanslag op je tanden zijn.

Ook moet er tussen twee trainingen 20 uur zitten: je spieren moeten rust krijgen. Dat betekent, als je elke dag sport dat je dat altijd rond hetzelfde moment doet. Dus altijd s ochtends of altijd s avonds. Maar niet de ene keer s avonds en dan de volgende ochtend weer.

En, met zo'n intensief sportprogramma: zeker niet minder gaan eten! Je hebt de voedingsstoffen nodig om gezond te blijven! Verder complimenten. Je eet gezond en genoeg volgens mij. Dat is veel beter voor je dan jezelf uithongeren.

Toegevoegd na 1 dag:
Je reageert dat je niet al die snacks eet... dan moet je wellicht wat meer gaan eten. Je verbrand veel met het sporten, hiervoor heb je echt je voedingsstoffen wel nodig.
Als je echt graag een goed voedingsplan wilt moet je wellicht even langs een diëtist gaan. Die kan aan de hand van jouw bouw, vetgehalte, beweging en voorkeuren een dieet opstellen dat precies aan jouw wensen voldoet en ook aan de eisen van jouw lichaam. Met voldoende vitamines, mineralen, voedingsstoffen en wat niet al.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is veel te weinig (vooral in de ochtend/middag), hierdoor loop je het risico dat je lichaam in een soort spaarstand terechtkomt. Dan probeert het met alles wat het binnenkrijgt zo zuinig mogelijk om te gaan en het op te slaan om te kunnen overleven in de door je lichaam verwachte moeilijke tijden.

Het basis idee is altijd je valt af als je meer verbrand dan dat je lichaam opslaat. Maar zowel het verbrandings- als opslaangedrag van je lichaam kan door een ander eetpatroon flink in de war raken.

Op korte termijn zal dit best eventjes kunnen werken, maar op langere termijn
werkt dit eerder averechts.

Zoek hulp van een goede diëtiste, die kan je vast verder helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kwark met muesli en fruit is een prima ontbijt hoor. De lunch is wel weinig, gelukkig zijn er veel tussendoortjes... (even los van hoe goed dat is voor de tanden en puur op dat er voeding binnen komt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De tussendoortjes heb ik opgeschreven zodat ik daar uit kan kiezen. Ik eet dat niet elke dag hoor haha. Misschien 3 ervan tussendoor.
Te mager.
Doe maar dik roomboter en boerenkaas op die cracker.
Vlees (niet mager) gebakken in (geklaarde) boter of ghee en daar een simpel jus van. Wordt het teveel, neem dan een paar aardappelen minder.

Sport:
Eerst een korte warming up,
dan krachttraining,
daarna cardio.
Zo heb je meer energie tijdens de krachttraining en de cardio is ook efficiënter omdat je tijdens de krachttraining al energie verbruikt hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Eerst cardio en dan kracht geeft risico op blessures wegens vermoeide spieren.
zo doe ik ook, eerst kracht, dan cardio