Waarom bevatten veel producten nog (veel) verzadigde vetten terwijl bekend is dat onverzadigde vetten beter voor de gezondheid zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Z512099
7 jaar geleden
De verzadigde zijn goedkoper.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verzadigd vet is niet per se slecht: http://examine.com/nutrition/is-saturated-fat-bad-for-me/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O.a. Inuit eten er heel veel van en als ze verder traditioneel eten zijn ze juist zeer gezond.
http://www.theiflife.com/the-inuit-paradox-high-fat-lower-heart-disease-and-cancer/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar die zijn daar door hun leefomgeving WEL genetisch op "afgesteld", net zoals wij in deze contreien op het drinken van melk. Wat voor de ene genetische opmaak goed is, is dat niet per definitie ook voor de ander.
Ritsuka
7 jaar geleden
en daarnaast hebben ze hoogstwaarschijnlijk ook een heel ander leefpatroon
tinus1969
7 jaar geleden
@Marleen; er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat Inuit genetisch anders zijn dan wij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het geval van melk is bekend waardoor. Het is de productie van lactase die bij Europeanen langer door blijft gaan. Wat vet vertering betreft is iedereen gelijk. (enkel alternatieve theorieën die anders zeggen, sommige noemen dat kwak) Het enige is dat een lichaam zich moet kunnen aanpassen, afhankelijk van hoe erg het verpest is door voornamelijk suikers te eten kan dat even duren.
Daarnaast is vet alleen gezond als het van natuurlijk levende dieren komt. (dus geen bio industrie)

Het beste antwoord

Verzadigde vettten zijn niet per definitie slecht ; integendeel, ook DIE heb je nodig. Zij het, zoals met alle voedingsstoffen, met mate.

Vaak wordt voor verzadigd vet gekozen omdat dat niet vloeibaar is bij kamertemperatuur ; probeer maar eens chocola ofzo te maken van olie ; gaat je niet lukken. Uiteraard zijn dat in de regel dan ook niet de meest gezonde producten ;-)

Maarin chips zitten tegenwoordig dan weer voornamelijk onverzadigde vetten ; dat maakt chips echter nog bij lange na niet gezond, en STUKKEN minder lekker.

Een ander verhaal zijn transvetten ; dat zijn vaak vloeibare vetten die met chemische middelen hard zijn gemaakt. Die zijn ZO slecht voor de gezondheid dat ze zo veel mogelijk zouden moeten worden uitgebannen, maar helemaal wil dat blijkbaar nog niet lukken. Je vindt ze vooral in margarines (niet alle merken).

Mensen willen van hun eten ook gewoon kunnen genieten, en niet alleen maar verantwoorde kost naar binnen werken, daar ook zelf een keuze in hebben (niemand zit te wachten op een nazistat waar de voedselpolitie bepaalt wat je mag eten), dus voorlopig zullen deze vetten ook ECHT nog wel even op de markt blijven.