Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de zwarte vlekjes op mijn ei?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb redelijk verse eieren. Twee dagen geleden bij de boer gekocht. Vanochtend gekookt, gesneden, op mijn boterham gedaan, met boter overigens. Eenmaal op mijn werk heb ik de boterhammen in de koelkast gedaan. In de middag zitten er zwarte vlekken op het eigeel. Hoe kan dat? Wat is dat? Is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Lijkt wel of het bevroren is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een ei dat niet goed meer is, ruik je ONMIDDELLIJK ; geen twijfel mogelijk. Eieren zijn echt niet snel kapot.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat betekent dat je de eieren NET iets te lang hard hebt gekookt ; de dooier wordt dan van buitenaf naar binnen - donker grijsgroen ; bijna zwart. Maar het kan volstrekt geen kwaad. Het kan alleen net effe aan de droge kant zijn ; ietsiepietsie minder hard is lekkerder.

Door net iets te lang koken onstaat er zwavelwaterstof in het eiwit, die dan een reactie aangaat met het ijzer in het eigeel. Ziet er niet uit, maar kan dus nogmaals geen enkel kwaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aanvullende vraag/informatie: bij het snijden in de ochtend zit het zwarte er nog niet. Betekent dit nog steeds dat het door te lang doorkoken komt?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding