In de discussie over het wel of niet toestaan van het halal slachten valt regelmatig de term ’diervriendelijk slachten’. Dit is een vreemde term: bij elke vorm van slacht wordt het dier gedood en het kadaver in stukken gesneden. Dit laat onverlet dat er grote verschillen zijn in de dier(on)vriendelijkheid van slachtmethoden. Het belangrijkste criterium is dat het dier geen onnodige stress heeft vóór de slacht en snel uit zijn lijden verlost wordt. In de wet is daarom vastgelegd dat dieren voor de slacht bedwelmd of verdoofd moeten worden om het snel bewusteloos te maken of ongevoelig voor pijnprikkels. Onnodige opwinding of pijn moet het dier op die manier bespaard blijven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij slachten zonder verdoving raakt het dier buiten bewustzijn door verbloeding. Bij het aansnijden van één halsader duurt het verbloedingsproces ontoelaatbaar lang. Daarom vinden velen het halal slachten een zeer dieronvriendelijke methode. Maar bij een juiste manier van ritueel slachten hoeft het lijden niet langer te duren dan bij verdoofd slachten. Ook heeft het dier niet noodzakelijk meer last van stress. Als namelijk de twee halsaders tegelijkertijd doorsneden worden, het zogenaamd dubbel aansnijden, gaat het verbloeden vele malen sneller. De bloeddruk valt vrijwel meteen weg en het dier is binnen een paar tellen buiten bewustzijn. Wij hebben met eigen ogen gezien dat bij deze vorm van slachten schapen meteen na het aansnijden volledig verslappen. Door het zonder verdoving dubbel aansnijden is een dier net zo snel (zo niet sneller) buiten bewustzijn als met verdoving.
Bij een juiste manier van ritueel slachten is het dierenleed dus niet groter dan bij verdoofd slachten. Maar omdat dit alleen geldt als de slacht correct wordt uitgevoerd, is het van groot belang dat zonder verdoving slachten alleen plaatsvindt onder strenge controle en nadat een ontheffing is verleend.
SimonV
7 jaar geleden
koraal19
7 jaar geleden
ik begrijp dat het wordt ritueel geslacht maar op professional wijzen waar het binnen de regels van diervriendelijk slachten valt maar dan weer zonder verdoving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@koraal19 Je laatste reactie is niet te volgen.
SimonV
7 jaar geleden
Ja, en onder strenge controle en nadat een ontheffing is verleend.
koraal19
7 jaar geleden
er wordt professional op Halal ritueel basis geslacht waar het binnen de regels van diervriendelijk slachten valt maar dan weer zonder verdoving.dat is wat ik van antwoord begrijp.