Kan ik een spinazietaart (quiche) opwarmen?

Ik ga vanavond bij iemand eten. Ik neem een spinazietaart mee die ik vanmiddag ga maken. Kan ik hem dan (bij degene waar ik ga eten) opwarmen? Zo ja, op hoeveel graden & hoe lang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
29.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat bij iemand eten en je neemt zelf eten mee? Grappig :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, we gaan met allemaal meiden eten en nemen allemaal een gerecht mee ;-)

Het beste antwoord

Het kan geen kwaad als je de spinaziequiche nog een keer opwarmt. Wel moet je ervoor zorgen dat je de quiche zo snel mogelijk af laat koelen na bereiding en vervolgens in de koelkast zet en zo snel mogelijk verhitten als je het weer gaat eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het makkelijkste is gewoon om de taart niet helemaal af te bakken. Dus de baktijd met 10 min verminderen en die daar af te maken. Dus daar eerst voorverwarmen en dan die 10 min nog in de oven op de temp die je thuis deed.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer spinazie warm is geweest, afgekoelt is en daarna nog een keer verwarmt wordt ontstaan er giftige stoffen in de spinazie. Die giftige stoffen zijn kankerverwekkend. Het is dus niet verstandig om de spinazie nog een tweede keer op te warmen.

Je kunt wel de spinazietaart klaarmaken maar het nog niet verwarmen, dus het bakken bij je vriendinnen doen.
Je kunt ook de spinazietaart wel gewoon thuis bakken en er dan voor zorgen dat hij gewoon niet afkoelt, dus op het allerlaatste moment afbakken, goed verpakken in aluminiumfolie en kranten (die isoleren goed) en dan zo snel mogelijk bij je vriendin zien te komen.
Ook kun je de spinazietaart thuis maken en die bij je vriendinnen gewoon koud opeten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niets te maken met een te lage temperatuur of dergelijke, je krijgt geen voedselvergiftiging als je spinazie opwarmthet
gevaar met spinazie is dat deze nitraat bevat, wat als je het terug opwarmt wordt omgezet in nitriet. dit is een giftige stof die je na verloop van tijd ziek kan maken.
Maar troost je : ook als je spinazie eet, wordt nitraat omgezet. daarom adviseert men om er zuivel bij te eten, want dit neutraliseert het gif tot op een bepaalde hoogte.. Mijn grootmoeder heeft dat trouwens haar hele leven gedaan, soms meerdere keren, en is 96 geworden.
Als je één keer spinazie opwarmt val je er dus echt niet van dood.
Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter. Wat je kan doen is de taartdeeg bakken, en zo meenemen. en de spinazie gehakt, ev. ook gekruid (maar niet eerst verwarmen dus rauw of alleszins ongekookt indien diepvries/potje!!!) in een apart potje stoppen. En dan de eventuele garnering (bv. geitenkaas, kaas, zalm...) ook apart. Je kan de spinazie dan bij je vriendin op de deeg doen en garneren. Is trouwens ook smakelijker, omdat de deeg soms doorweekt raakt als er gelijk welke vulling iets langere tijd op ligt.
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat verhaal al meer dan 20 jaar geleden weer onderuit gehaald. Zo zie je maar hoe hardnekkig geruchten zijn als ze maar spectaculair genoeg klinken.
ja hoor , kan heel goed. vaak nog lekkerder ook. al die verhalen..., doen: 15 mins op 170 gr.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dat zal ik straks doen! :)