Als in een recept 500gram pruimen staat, wordt dan 500gram ongepit of gepit bedoeld?

pruimpitten wegen ook een aantal gram

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn die pitten eetbaar...?

Antwoorden (2)

Als het een recept is voor voor wecken, op sterke drank zetten o.i.d dan wordt het bedoeld met pit.
Voor taarten, pudding o.i.d. wordt het bedoeld zonder pit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Gedroogde pruimen of verse pruimen, dat is ook nog een verschil. Of geldt dat hier niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je gedroogde pruimen gebruikt moet je die eerst wellen, en dan 500g afwegen
Meestal is het gewoon bedoeld met pit. Je koop ze namelijk met de pit er nog in. Zijn ze al ontpit, dan zijn ze meestal gedroogd en moet je ze eerst nog wellen.
In elk recept staat echter aangegeven dat je ze eerst nog moet ontpitten. Dan gaan ze uit van het gewicht van de pruimen met de pit er nog in. Staat er bijv. dat je 500 gr. pruimen moet hebben en in het recept staat dat je ze moet ontpitten, dan is het dus 1 pond gekochte- of verse pruimen.
Indien ontpitte pruimen worden bedoeld, dan staat dit er altijd specifiek bij.
amc