Waarom is rundvlees zo veel duurder dan varkensvlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar in andere landen is het weer andersom. in Australië b.v. is varkensvlees weer veel duurder dan hier een biefstukje.

Antwoorden (3)

De kwaliteit van vlees en de prijs
worden bepaald door o.a. de mestwijze en de levenskwaliteit van het dier.

Varkens worden gehouden in enorme stallen,
de beesten dicht op elkaar gepropt.
Dat heet niet: het houden van varkens,
dat heet: bio-industrie.

In de bio-industrie heeft het moedervarken als enige taak het produceren van zoveel mogelijk biggen. Zodra de zeug op het vermeerderingsbedrijf aankomt, wordt ze vastgezet in een uit metalen buizen vervaardigde constructie. Ze kan zich hierin niet omdraaien en kan alleen maar opstaan en weer gaan liggen. Hoewel het varken een zeer sociaal dier is, heeft ze geen enkele mogelijkheid contact te maken met haar lotgenoten.
Die biggen worden zo snel mogelijk vetgemest en naar de slachterij gebracht.
Daarom is varkensvlees ook veel vetter.

Dit in tegenstelling tot de meeste koeien die in Nederland en Belgie gelukkig nog in de wei mogen lopen.
Dat is meer werk voor de boer, want ze moeten twee keer per dag naar de melkmachine en in de winter in de stal etc.
Mestkoeien worden weliswaar gehouden zoals het woord zelf zegt om vet gemest te worden.
Die kweekt men ook puur voor het vlees en om te kalven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
raar hoor die min +
HeerVoldemort
11 jaar geleden
idd ook + van mij.
Ik begin het idee te krijgen dat mensen jaloers zijn op Amadea, omdat ze zo veel punten haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ (Maar het antwoord is niet van Amadea... ;-) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland komt volgens het CBS toch nog een kwart van de melkkoeien niet in de wei. Niet dat jouw opmerking dan niet klopt hoor (deze reactie is ook niet bedoeld als kritiek, voor de duidelijkheid), driekwart is inderdaad 'de meeste koeien', maar ik vind het wel nog behoorlijk veel.
Voornamelijk omdat varkens massaal geboren worden.
1 zeug krijgt wel 6 tot 10 jongen
En een koe maar 1 kalf per keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Varkens groeien sneller en zetten efficiënter voedingsstoffen in hun voedsel om in voedingsstoffen in vlees dan koeien . Vlees produktie is behoorlijk inefficiënt .

Om een kilo vlees te produceren heeft een koe rond de 12 kilo voer nodig .
Om een kilo vlees te produceren heeft een varken rond de 5 kilo voer nodig .
Om een kilo vlees te produceren heeft een kip rond de 2 kilo voer nodig.

De koeien staan de meeste tijd op stal en eten dan dus krachtvoer uit de voederbak.

Persoonlijk vind ik dat het nóg beter is om het voedsel voor de kippen , varkens en koeien dat gewoon uit graan , maïs en soja bestaat , te gebruiken in vegetarische levensmiddelen die mensen kunnen eten . Maar dat is een antwoord op een andere vraag die ooit nog wel eens gesteld zou kunnen worden .

Overigens eten varkens en koeien ook veel doorgedraaid en ander afval uit de voedsel industrie dus dat compenseert de inefficiëntie van de vleesindustrie weer een beetje.