Is er een manier om zelf gras eetbaar en verteerbaar voor de mens te maken?

Je kunt van die peperdure sap-machines kopen die speciaal voor gras uitpersen zijn bedoeld, of kant en klaar grassap in flesjes, ook al schreeuwend duur.
Het zou mooi zijn als je met een simpele bereiding zelf voor je eigen grassap of portie gekookt gras kan zorgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom wil je gras eten?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zie hier trouwens dat je er gewoon op kan kauwen als kauwgom: http://www.rawsuperfoods.com/nl/products/wheatgrass/index.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag gaat denk ik niet over gewoon gras, maar over tarwegras. Maar ook bij gewoon gras lijkt het inderdaad wel te kunnen Viridiflavus. Er is 2 jaar geleden in Zeeland een proef gestart met een grasraffinaderij dat (onder andere) eiwitten wint uit gras, al is het volgens mij wel vooral gericht op veevoer als toepassing, dus ik weet niet of dit ook geschikt is als consumptie voor mensen. Maar je hebt tegenwoordig allerlei van dit soort proeven, om te kijken of het praktisch of economisch rendabel is om andere plantaardige grondstoffen als eiwitbron te gaan gebruiken, en dan ook voor menselijke consumptie. Denk bijvoorbeeld aan zeewier (er is sinds kort zeer kleinschallig een vegaburger op basis van zeewier te koop), eendenkroos, lupine (al wat langer in de winkel, maar was altijd vrij kleinschalig), etc.

Het beste antwoord

Tarwegras sap is puur sap dat onttrokken wordt uit jong tarwegras. Ons verteringsstelsel is er niet op gemaakt om gras te kunnen verteren, maar het sap uit het gras juist wel. Het sap bestaat voor zo’n 70% uit chlorofyl (beter bekend als bladgroen, het stofje dat verantwoordelijk is voor fotosynthese) en daarnaast bevat het sap actieve enzymen, vitamines, mineralen, aminozuren en andere voedingsstoffen.
Ter vergelijking; een dagelijkse dosis van een half glas tarwegras sap staat gelijk aan meer dan een kilo vers fruit en groente.

Kan ik tarwegras sap maken met een sapcentrifuge?
Nee, tarwegras sap kan alleen gemaakt worden door een koude pers. Sapcentrifuges kunnen namelijk geen sap winnen zonder het gras te vermalen. De grasresten die dan in het sap terecht komen zijn niet te verteren. Een sapcentrifuge werkt op hoge toeren en dus ontstaat er een hoge temperatuur waardoor er mineralen en vitamines verloren gaan.