wat is een goed recept voor vegetarische zuurkool?

ik heb al veggieworsten erin gedaan maar hij blijft "flauw", je proeft alleen zuur. Wat kan ik er nog bij doen? Hoe lang moet zuurkool eigenlijk koken vooraleer hij eetbaar is (ik heb de indruk dat ie bij mij altijd half rauw blijft...)

Toegevoegd na 22 uur:
bedankt allemaal, ik kan helaas geen beste vraag kiezen want alle tips zijn voor mij even relevant en zien er heerlijk uit. maar ik geef jullie in ieder geval allemaal een +-sje.

Antwoorden (8)

Doe 1 geschilde en in blokjes gesneden appel erbij, wat gemalen peper, 20-30minuten koken, afgieten en stampen met gekookte aardappels. Doe ook wat bruingebakken uien erin en strooi die ook bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
mmm, dat klinkt al lekker, ik stamp m wel niet maar appels en uien doe ik er alvast bij!
Vegetarische zuurkool

Ingrediënten: 1 kilo aardappelen, 500 gram zuurkool, 400 gram champignons, 100 gram rozijnen, 200 gram geraspte jonge kaas, melk - hoofdgerecht voor vier personen

Bereiding: Doe de zuurkool in een pan met de rozijnen en kook gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Schil intussen de aardappelen en snijd deze in stukken. Kook de aardappelen in een andere pan gaar. Giet ze af en stamp ze met een scheutje melk tot puree. Breng de aardappelpuree op smaak met zout en peper. Snijd de champignons in plakjes en bak deze goed bruin in wat boter. Schep de aardappelpuree in een ingevette ovenschotel. Verdeel hier overheen de champignons en daarna de zuurkool. Strooi tenslotte bovenop de geraspte kaas. Gratineer 5 tot 10 minuten in de oven, totdat de kaas gesmolten is.
12 jaar geleden
Het onderstaande gerecht is echt heel erg lekker.

Dit heb je nodig
1 kg kruimige aardappelen geschild
1 zakje kruidenzuurkool uitgelekt
75 g gedroogde abrikozen in reepjes
2 el olijfolie
2 grote witte uien in ringen
1 el ketjap manis
1 el tomatenpuree
1 zakje geraspte kaas extra belegen
20 g boter

Zo maak je het
1.Verwarm de oven voor op 200 °C. Kook de aardappelen in water met zout in ca. 20 min. gaar. Vermeng de kruidenzuurkool met de abrikozenreepjes.
2.Verhit in een grote koekenpan de olie en bak de uienringen zachtjes 5 min. Schep de ketjap en tomatenpuree erdoor en bak ze gaar in nogmaals ca.5 min.
3.Giet de aardappelen af boven een kom en stamp ze met zoveel van het kookvocht als nodig tot grove puree. Schep er de geraspte kaas door. Maak laagjes in de schaal van de puree, de uien en besluit met de zuurkool. Leg er wat klontjes boter op.
4.Bak de schotel nog 10 min. in het midden van oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
wat is kruidenzuurkool?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt naast de andere soorten zuurkool.
In de plaats van veggieworsten kun je gefrituurde tempeh gebruiken, die je kruidt naar keuze. Is heel lekker en zal de zurige smaak overtreffen met een heerlijke hartigheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van kleine blokjes ananas erdoor te mengen. En laat wat ananas sap meekoken voor de smaak.
Dat is erg lekker.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan opdienen met torentjes aardappelpuree.
12 jaar geleden
Maak eerst aardappelpuree,
Vet een ovenschaal in en bestrooi die met wat paneermeel.
Aardappelpuree erin en bestrooi het geheel met een heel klein beetje paneermeel.
Daar geraspte kaas over en onder de gril, op een hoge stand.

Zuurkool paar minuten roerbakken,
rozijnen, stukjes ananas (evt. stukjes abrikoos) toevoegen en op het laatst stukjes banaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gerecht is ook lekker als niet vegetarisch gerecht, voeg dan stukjes rookworst (die al gekookt is) en uitgebakken dobbelsteentjes spek toe. En zoals Tonny Eijk ooit op tv zei: Eet op 1 januari zuurkool met spek, het hele jaar geen geldgebrek.
Vegetarische zuurkoolschotel met pit

Ingrediënten (voor 4 personen)

500 gram aardappelen
500 gram zuurkool
1 doosje tofustukjes
1 rode ui
1 teentje knoflook
1 theelepel sambal
3 theelepels mosterd
1 blikje gesneden ananasstukjes
vers gemalen peper
100 gram geraspte kaas

Bereidingswijze:
Schil de aardappelen en kook ze vervolgens gaar met toevoeging van een snufje zout. Stamp de aardappelen met een kluitje boter of een beetje margarine tot een mooie puree. Naar smaak wat peper toevoegen. Verhit wat boter in de koekenpan en bak de gesnipperde ui goudbruin. Voeg tofu en geperste knoflook toe. Bak het geheel 5 min op hoog vuur. Doe er daarna de sambal en mosterd doorheen. Knijp de rauwe zuurkool uit en verdeel die over de bodem. Vervolgens verdeel je daar het tofu/ui mengsel overheen. Leg daar de ananasstukjes overheen en dek het geheel af met de puree. Strijk de bovenkant glad en bestrooi het geheel met de geraspte kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf gebruik ik altijd pittige tofustukjes, met gedroogde tomaten door de zuurkool, en ik eet het met vega rookworst van albert heijn, en die maak ik warm in heet water met groenteboullion,. ik vind het heerlijk, doe dit ook door de andijviestampot, maar dan ook met kleine stukjes kaas erdoorheen.
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
mmm... gedroogde tomaten, dat lijkt me heerlijk...