Salmiak kan bereid worden door de klassieke zuur-basereactie tussen ammoniak en zoutzuur:
N H 3 + H C l => N H 4 C l

Het is een bijproduct van verschillende processen. Zo komt het bij het Solvayproces voor de productie van natriumcarbonaat (soda) vrij.

Toegevoegd na 2 minuten:
De naam salmiak is afgeleid van het Latijnse sal ammoniacum dat zout van Amon betekent. Het is een verwijzing naar de vroegste oorsprong van salmiakproductie in Egypte.

Toegevoegd na 5 uur:
Interessante reactie van Pieter1986:
Het is eenvoudig om het zelf te maken; mijn vader deed het zelf. Zet een petrischaaltje zoutzuur en een schaaltje ammoniak onder een stolp. De dampen zullen zich met elkaar vermengen, en de neerslag die je ervan krijgt, is (eetbare) salmiak.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is eenvoudig om het zelf te maken; mijn vader deed het zelf. Zet een petrischaaltje zoutzuur en een schaaltje ammoniak onder een stolp. De dampen zullen zich met elkaar vermengen, en de neerslag die je ervan krijgt, is (eetbare) salmiak. Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/7887/maakt-salmiak-zoutzuur NB. Niet verwonderlijk overigens dat je er last van je maag van kunt krijgen, als je er wat veel van eet.

Andere antwoorden (2)

Ammoniumchloride kan bereid worden door de klassieke zuur-basereactie tussen ammoniak en zoutzuur.
De naam salmiak is afgeleid van het Latijnse sal ammoniacum dat zout van Amon betekent. Het is een verwijzing naar de vroegste oorsprong van salmiakproductie in Egypte.
Ritsuka
7 jaar geleden
De naam salmiak is afgeleid van het Griekse 'sals ammonikos' = zout van Ammon. Dat is een oase in Egypte die in de Oudheid een bekende vindplaats van zout was.
In zijn pure vorm is salmiakzout een kristallijn wit poeder, maar het eetbare salmiakpoeder is bruin van kleur.

Watse Gerritsma, een apotheker en zoutzieder uit het Friese Makkum, begon nog voor 1795 in zijn woonplaats een fabriek waar salmiak, Epsomzout, Glauberzout, ‘soda phosphorata’, gewone soda en Engels tafelzout gemaakt werden. Vermoedelijk was dit het eerste bedrijf in Nederland waar Glauberzout en soda op industriële schaal bereid werden en het was een van de eerste salmiakfabrieken.

Vanouds werd salmiak uit Egypte in Europa ingevoerd, waar het toepassing vond in de farmacie, textielververij, zuivering van goud, en bij het edelsmeden en de metallurgie als schoonmaakmiddel van metaaloppervlakken.
Apothekers gebruikten het bij de bereiding van hoestdrank en van drop die zout moest smaken. Het bestaat namelijk uit door samenvoeging van ammoniak en zoutzuur gevormd ammoniumchloride, wat een tinteling op de tong geeft en minder bloeddrukverhogend is dan gewoon keukenzout (natriumchloride).
Amadea