Wat zijn goede messen voor in de keuken?

Ik bedoel hoe herken je een goed mes?
Vleesmessen, koksmessen, groentemessen, je kunt ze kopen van zo`n 5 euro tot ver over de 100 euro per stuk. Waar zitten de verschillen in, die het verschil in prijs kunnen verklaren?

Is een mes van 150 euro nu echt zoveel scherper of beter dan een mes van 20 euro?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed staal is duurder, dat is me wel duidelijk, dat goede staal heeft vervolgens ook betere eigenschappen voor bepaalde doeleinde. Waar je het echter aan kunt zien is me niet geheel duidelijk, daarom geef ik geen antwoord. Ik volg de vraag wel even, ik ben ook benieuwd. Goede vraag +1

Het beste antwoord

Als je het echt wilt weten wat het verschil is dan vraag je dit aan de profs op het Koksforum: http://www.koksforum.nl/phpBB2/index.php

Zij werken er dagelijks mee en kunnen je het verschil haarfijn uitleggen. Een goed mes onderscheid zich al snel van een slecht mes. Simpele dingen als stabiliteit, dikte, starheid en hardheid maken echt een wereld van verschil. Een te zachte metaalsoort krijg je nooit goed scherp bijvoorbeeld. Is een mes niet stabiel dan kost het teveel kracht ipv dat het mes 'als vanzelf' snijd. Goedkope messen zijn na 2 a 3 dagen (maximaal) alweer aan slijpen toe. Is het 1 bonk metaal of bestaat het mes uit 'lagen'. Een gelaagd mes is vele malen beter omdat het veel scherper te maken is, goed voorbeeld hiervan zijn de samourai zwaarden 1 van 's werelds scherpse snijmiddelen. De wijze van smeden en koelen werken ook mee. Het zijn allemaal kleine dingetjes die tot een goed eindprodukt komen, en waar je alleen wat van merkt als je het zelf uitprobeert.

Toegevoegd na 24 minuten:
Als je ze alleen voor een beetje hobbykoken thuis gebruikt zou ik zeker niet al te dure messen kopen. Het ligt er een beetje aan hoe serieus je je hiermee bezig houdt. Een goed koksmes van boven de 50 Euro zou ik sowieso nooit doen. Het is daarin gewoon het verschil: Is het je werk, of gewoon je hobby.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (9)

Een goed mes hoeft helemaal niet duur te zijn.
Hij moet goed in de hand liggen, van roestvrijstaal zijn en goed te slijpen.

De messen van Le Chef van de Blokker zijn prima messen voor weinig geld.

Zelf ben ik gecharmeerd van Swiss Pro messen. Zeer goede messen voor een betaalbare prijs. Ik weet niet of ze in Nederland te koop zijn, ik heb ze meegenomen uit Amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stabiliteit
Een mes kan te dik zijn, maar kan ook te dun zijn. Goedkope messen zijn vaak gemaakt van bandstaal met een te dunne rug. Een mes moet stabiel (stug) genoeg zijn voor het doel waarvoor het is gemaakt. Uitzondering zijn natuurlijk fileermessen en flexibele uitbeenmessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'ouderwetse' Molenmesjes zijn bijna nergens meer te krijgen, maar inzetbaar voor diverse doeleinden en altijd scherp! En ook heel goedkoop. Een mes van €150 is onzinnig en zonde van je geld, je betaalt vooral voor het merk en het ontwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom de -?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee.
Van mij een plus.
paulus811
14 jaar geleden
Ook hier geef ik geen min, maar ik vind de opmerking dat 'een mes van 150 euro onzinnig is en zonde van je geld' niet getuigen van kennis op messengebied. De veeleisende amateurkok zal geen probleem hebben met een dergelijk bedrag en veel plezier beleven aan een topmes wat je voor dat bedrag kunt kopen.
paulus811
14 jaar geleden
Loenie, das helemaal waar maar er zijn ook mensen die het geld er wel voor over hebben. En diegene wordt voor gek verklaard met de opmerking dat het onzinnig en zonde van het geld is als men 150 euro voor een topmes uitgeeft. Onterecht vind ik, dat moet eenieder zelf weten. En Conan is er kennelijk in geïnteresseerd, anders werd de vraag niet gesteld.
paulus811
14 jaar geleden
Loenie, we zijn het wel eens denk ik ;-) beter een goede kok met een mes van een tientje, dan een slechte kok met topmessen van 150 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
molenmesjes zijn hier nog volop verkrijgbaar, inderdaad altijd scherp maar niet roestvrijstaal
Ja er zitten wel degelijk verschillen tussen verschillende messen. Ik heb zelf het hele assortiment van Gold Hamster, erg goede messen die goed in mijn hand passen.

Het staal is veel harder en goed aan te zetten.

Ze zijn zeker het geld waard. Ik ben begonnen als student met een koksmes, daarna een officiersmes en een groentenmes. Daar heb je in principe voor een thuiskeuken voldoende aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de link zie je veel info over keukenmessen en op de site kan je verschillende merken bekijken, maar koop nooit online, een mes moet je passen, net als schoenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed mes hoeft niet veel te kosten, omdat het materiaal en de bewerking niet duur is. De fabricage moet wel zorgvuldig gebeuren. Koks hebben meestal een mes van meer dan € 100,- en zullen daarom vaak hun keuze voor een duur mes verdedigen. Zo kun je ook dure shampoo, huidcrème en andere producten kopen waarbij het belangrijk voor de gebruiker is dat die iets goeds koopt, terwijl dat objectief niet gemakkelijk te beoordelen is. Mensen zoeken dan houvast in een bekend merk of een hoge prijs.
Ik heb zelf een messenblok met messen van Ikea gekocht in de uitverkoop. Daar ben ik zeer tevreden over.

Toegevoegd na 59 minuten:
Oeps! Niet duur zijn.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb ook een Sabatier mes. Dat vind ik niet prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Er zijn heel veel soorten. Hoe scherp het mes is ligt aan de fabrikant, de meeste fabrikanten snijden er een simpele hoek in zodat hij gebruik klaar is. Maar wil je hem dan goed scherp hebben dan moet je hem laten slijpen , elk mes is even scherp te krijgen of je er nou een van 30 euro of 150 euro koopt.
Gebruik een aanzet staal voordat je aan het snijden begint, je zult merken dat na het aanzetten het mes veel scherper is, maar een bot mes krijg je niet scherp met een aanzet staal daarvoor zul je naar een slijper moeten.

Ook moet je kijken wat je fijn in de hand vind liggen, er zijn messen die verzwaard zijn aan het handvat, die liggen vaak wat stabieler in de hand, maar zijn vaak wel iets duurder.

De meeste koks hebben zo hun eigen merk wat zijn fijn vinden werken, zelf gebruik ik meestal wusterhof maar die zijn vrij prijzig voor een koksmes al snel 140 euro. maar liggen wel fijn en stabiel in de hand en worden niet snel stomp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb messen van Wusthof (Grand Prix serie) end dat zijn supermessen. Koop wel een mes wat bij het doel hoort, dus een broodmes voor brood en dus niet voor vlees. Je bent voor een goede set rond de 300 kwijt, maar ik gebruik ze elke dag met heel veel plezier. Koop er ook een aanzetstaal bij, zodat je ze zelf voor ieder gebruik kunt slijpen (behalve de kartelmessen). De messen kunnen zonder bezwaar in de vaatwasser.

Goede messen zijn gesmeed uit één stuk staal en dat is een duur proces, vandaar de hogere prijs.

Gebruik de messen op houten snijplanken, anders gaan ze echt kapot. Ik kan je Epicurean planken aanraden. De enige houten plank die de vaatwasser in kan. Ook daarvoor moet je even iets dieper in de buidel (v.a. 30 euro), maar je hebt er echt jaren plezier van.
paulus811
14 jaar geleden
Ik ben 20jaar Kok geweest en verknocht aan goede messen dat geld ook voor thuis.Ten eerste je doet er heel lang mee(als je ze niet stuk laat vallen)en je werkt er gewoon het beste mee als je een goed mes hebt.Ik werkte het lekkerst met Sabatier messen ,snijden goed en liggen goed in de hand met snijden.Gebruik je vaak een mes ben je gek op kokkerellen koop dan een goed mes.Ben je niet zo`n( hobby) kok koop dan een gewoon mes en laat je adviseren bij een warenhuis ofzo.
Wat wil je ervoor uitgeven en hoe vaak gebruik je het .
ps een mes hou je goed scherp wanneer je hem ook aanzet daar heb je aanzetstalen voor .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het te gebruiken mes moet scherp zijn
lekker snijden, in de hand liggen
kwestie van uitproberen.