Volkorenbrood in z’n pure vorm, dus niet gekleurd of gebrand is het beste voor je.
Kies dus voor middenbruin brood. Maar ga niet alleen af op de kleur. Let ook op de naam (kies volkoren en neem geen fantasienaam zoals "waldcorn") en controleer de ingrediënten. Is het brood gemaakt van tarwemeel, dan is de hele korrel gespaard gebleven. Bij tarwebloem is de korrel vermalen tot wit meel.
Vraag zo nodig je bakker over de ingrediënten.
Wil je brood wat zeer lang verzadigt? Kies dan voor brood met extra eiwit en vezels, oftewel: volkorenstokbrood.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik las dat stukje opdieet. Maar waarom volkoren stokbrood? is dat beter dan volkorenbrood? En waar koop je volkorenstokbrood?

Andere antwoorden (6)

Bruin brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is speltbrood en dan volkorenbrood het gezondst

dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuurdesembrood.

Dat vult ook veel beter dan gewoon gist brood.
Je hebt er dus langer energie van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De graansoort tarwe is het hoofdbestanddeel van brood. De buitenkant van de tarwekorrel bevat de meeste voedingsvezels, vitamines en mineralen. Tarwe is middenbruin van kleur en broden die uitsluitend van hele tarwekorrels gemaakt worden hebben dezelfde kleur. Deze broden worden volkorenbroden genoemd.

Voor bruinbrood worden de zemelen en kiemen van tarwe deels uitgezeefd waardoor het een kleinere hoeveelheid belangrijke voedingsstoffen bevat en het wat lichter van kleur is dan volkorenbrood.

Wanneer brood wit van kleur is, zijn de kiemen en zaden van de tarwekorrel geheel uit het meel gezeefd. Alleen de tot bloem vermalen binnenkant wordt in dat geval benut. Wit brood is weldegelijk gezond, maar bruin- en volkorenbrood bevatten dezelfde belangrijke voedingsstoffen als witbrood in veel grotere mate.

Je kunt dus simpelweg zeggen wit / bruin / volkoren staat gelijk aan gezond / gezonder / gezondst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet vooral niet dat witbrood met vezels. Daar hebben ze alle natuurlijke vezels uit gezeefd en hout vezels aan toegevoegd. Ja houtvezels, lekker broodje boom mmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon bruin brood.
Dat is gezonder dan wit.
Maar je hebt vele soorten bruin.
Maar alle bruin is gezonder dan wit.
Bruin brood verdeeld zich beter in je maag.
Ik merk het zelf,als ik wel eens een sneetje wit brood leen op mijn werk is het net of ik een bal in mijn maag krijg.
Het klontert samen.
Om te vissen is wit brood ook goed,je kunt er goed een balletje van draaien en dan aan de angel doen.
Ik ga voor bruin,en het is van een warme bakker.
En ik rij er graag een paar kilometer voor om.
Want het smaakt.
Maarja wie ben ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel! snel! wie ben je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da,s niet de moeite waard.