Ik ben in 4 maanden tijd 24 kilo afgevallen, maar als ik mezelf op foto of in de spiegel zie, dan vind ik mezelf nog even dik. Hoe kan dat? Zie uitleg

Als ik mezelf bekijk, of zie op een foto, dan walg ik nog steeds van mezelf. Mijn BMI geeft aan dat ik nu nog een klein beetje overgewicht heb. Nog 9 kilo afvallen en ik zit op mijn ideale gewicht! Voor het afvallen gaf mijn BMI aan dat ik extreem overgewicht had.
Maar hoe kan het nou dat ik mezelf nog steeds zo dik zie? Ik ben bang dat als dat zo blijft ik misschien te ver doorga met afvallen...
Het snel veel afvallen is gekomen door stoppen met medicatie en letten op wat ik eet.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het belangrijkste, wat kan ik hieraan doen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik wil iedereen bedanken voor alle antwoorden en reacties, hier heb ik veel aan gehad! Vooral de persoonlijke reacties vond ik fijn. Ik sluit hierbij de vraag en ga een beste antwoord kiezen.
Groetjes Smurfje26

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zit je vel wel losser, kan het zijn dat dit zich nog moet bijwerken. 24kg in 4 maanden lijkt me wel erg snel
Ritsuka
12 jaar geleden
Goed bezig, maar let op dat het niet te snel gaat.
Heb je oude foto's van jezelf? Vergelijk het beeld in de spiegel daar eens mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RubixCube: Er is wel vel wat losser zit, maar niet dat het hangt of in de weg zit. En ja 24 kg in 4 maanden is veel ja, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superknap overigens, t zal wel een hoop discipline gekost hebben.
Bij zo een snelle afname is het risico op jojo-en groter, maar t hoeft natuurlijk niet.
Je vel heeft veel langer nodig om te wennen aan je nieuwe 'omvang'.
Gewoon geduld hebben en je gewicht vasthouden ben ik bang.
Wat beschouw jij overigens als je ideale bmi?
amigo
12 jaar geleden
Ik kan je geen antwoord geven omdat ik het bijna niet kan begrijpen. Heb je dat echt ook als je een broek aandoet die je droeg toen je 24 kg zwaarder was.
Als je met kleding uit die tijd voor de spiegel gaat staan zou je toch duidelijk moeten zien dat alles nu om je lijf slobbert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@allemaal: Nee het kost me helemaal geen discipline, ik ben namelijk van 5 soorten medicatie (anti-depressie en antipsychotica) naar nu nog maar 2 soorten gegaan. Ik heb bijna helemaal geen honger gevoel meer. Ik slikte ook pammetjes, en daar wilde ik als eerst mee afbouwen en stoppen omdat dit dikmakers zijn. Nu moet ik mezelf echt aansporen om te eten. Wat ik nu eet is gezond, want ik heb ook geen trek meer in snoep e.d.
Ik ben heel veel aangekomen door de medicatie, slecht eten, stress: ruim 30 kilo. Tuurlijk zie ik dat ik ben afgevallen als ik de kleding aandoe van toen ik 24 kilo zwaarder woog, maar daar loop ik natuurlijk niet in, dat zakt letterlijk van mn kont af. Ik draag broeken met 4 kledingmaten verschil. Als ik de kleding draag die ik nu gewoon pas, en ik zie mezelf in de spiegel, in een winkelruit, op een foto, dan zie ik het weer niet!!

Het beste antwoord

uit ervaring ( ook ik ben in korte tijd heel veel afgevallen)weet ik dat dit een vreemd gevoel is,in mijn hoofd was ik nog steeds te dik. ik zelf had ( maat 36/38 ), het idee, kan ik wel een korte rok aan? ik heb van die dikke benen.

Het is het in korte tijd zoveel afvallen maar in je hoofd nog te dik zijn.
in de winkel gelijk naar de grote matenmode lopen.
Bij mij duurde het even, eer dit beeld was bij gesteld.

Als ik een jaar later nu naar die foto's met dat pakje en korte rok kijk, heb ik zoiets van dat is gek dat je dan denkt dat dit niet kan.

Probeer te genieten van je slanke lijf en van het feit dat je dit toch maar voor elkaar hebt gekregen, je mag jezelf echt een schouderklopje geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je persoonlijke antwoord emf. Fijn om te horen dat dit bij meerdere mensen dus het geval is, en het gewoon een kwestie van wennen is. +je als ik hem kon geven!

Andere antwoorden (8)

Misschien kan je wat sporten zodat je je beter in je vel voelt en misschien ook strakker. En verwen jezelf met een nieuw setje kleren die je nieuwe figuur mooi accentueren!
Misschien moet je gewoon nog een beetje wennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: ontzettend knap dat je zoveel bent afgevallen. Daar is vast veel doorzettingsvermogen voor nodig geweest!

Ik weet niet hoe lang jij te zwaar bent geweest maar als dat een lange tijd is, kan het zijn dat jij nog steeds het 'oude' beeld van jezelf hebt.

Inmiddels scheelt het 4 a 5 kledingmaten! Heb je ook centimeters bijgehouden?
Mijn advies zou zijn om eens naar een leuke kledingzaak te gaan samen met een zus of vriendin die jij mooi gekleed vindt gaan en die eerlijk is. Samen kun je een passende garderobe uitzoeken. Dat heb je nl. dubbel en dwars verdiend. Dat maakt ook dat je je anders voelt...

Maak vervolgens foto's van jezelf of laat ze maken. Op een foto zie je jezelf altijd anders dan in de spiegel. Je kunt dan ook 'voor' en 'na' foto's naast elkaar leggen. Ik weet zeker dat je dan verschil ziet.

Het voornaamste zit denk ik toch in je hoofd. Je moet gaan leren om 'slank te denken'! Zeg het maar tegen jezelf: ik ben mooi, ik zie er goed uit, ik heb een gezond gewicht, ik ben maar mooi 24 (24!!) kilo afgevallen en dat is te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
smurfje, wat deed je zo afvallen? okay, overgewicht zeg je. er is meer aan de hand. je neigt nu naar anorexia lief mens. wat voor medicijnen gebruik-te je? het lijkt me heel goed als je de huisarts bezoekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
uiteraard wel heel goed dat je oplette met eten.
voor het idd te ver doorslaat is een bezoek aan je arts denk ik wel goed. sterkte hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zelfbeeld is niet meegegroeid met je lichaam. Dat duurt wat langer dan de gwichtsafname
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het minnetje niet, want dit vind ik een goed antwoord. Mijn zelfbeeld is inderdaad doordat ik zo dik was echt heel laag geworden, en dat is niet 1 2 3 weer opgebouwd door de gewichtsafname.
Dit is een bekend probleem bij mensen die veel zijn afgevallen. Je hersens zijn als het ware nog niet gewend aan het nieuwe beeld. Omgekeerd kan ook het geval zijn. Als je veel dikker bent geworden kun je in de spiegel jezelf nog slanker zien. Op een gegeven moment zie je jezelf wel weer zoals je op dat moment daadwerkelijk bent.
Ik heb deze uitleg een keer ergens gelezen of op t.v. gezien en ik weet uit ervaring dat het klopt.
Je moet er dus niets aan doen, het gaat vanzelf over.

Ik ga er bij het geven van dit antwoord vanuit dat er geen psychische factoren meespelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan je wel gelijk in hebben ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je lichaamsbeeld loopt dan nog wat achter bij de realiteit, went vanzelf.
Je uiterlijk is helemaal niet de oorzaak van dat jij jezelf walgelijk vindt. Het is alleen een symptoom.
De oorzaak ligt veel dieper en dit kan per persoon verschillen.

Zo kan een persoon een moeder hebben gehad die continu een opmerking maakt over jou of een ander zijn uiterlijk. Je beeld van jezelf is dan niet die van jezelf, maar die van je moeder (of vader natuurlijk).

Ook kan het zijn dat je vroeger gepest werd (vanwege je uiterlijk). Nu ben je wel wat dunner, maar die herinneringen van het pesten zijn er nog steeds en die blijven er nog steeds. Want dat kan je met een lichamelijke verandering niet wegnemen.

Dit zijn zo twee mogelijke oorzaken, maar het kunnen er nog veel meer zijn. Het best is om ook mentaal aan jezelf te werken (dus niet alleen lichamelijk). En meer acceptatie vinden met je verleden. Waardoor je ook meer acceptatie kunt krijgen in het heden en de toekomst.
Eventueel kunnen anderen je hierbij helpen, zoals in therapie, een club of een psycholoog.

Je verleden doet nog veel pijn bij jou. En het is het blik vanuit het verleden waarmee jij nog steeds naar jezelf kijkt. En die blik zit nog vol pijn, verdriet en boosheid.
Van jezelf walgen is een vorm van boosheid, gecombineerd met verdriet.

Misschien is het programma wat vanavond komt nuttig voor jou: do, NED1, 21:30, Over de streep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je uitgebreide goede reactie. Hier heb ik veel aan.En ik zal vanavond zeker het programma eens gaan bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*antwoord bedoel ik
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt van het afvallen ga je steeds kritischer naar jezelf kijken. Omdat je dit al voor elkaar hebt gekregen wil je nog meer afvallen, en nog mooier worden(dat denk je althans) Hoe dunner hoe mooier.

Je moet jezelf zo tussentijds ook een een verwenbeurt geven, met een compleet nieuwe outfit, nieuw kapsel, bezoekje aan de beautysalon etc. Geniet eens even van wat je al bereikt hebt. Ga uit, dansen, stappen, flirten de straat op met je nieuwe look en laat de complimenten maar komen.

Verder voor die laatste kilo's lekker naar de sportschool zo dat je vel weer lekker strak komt te zitten en rustig aan een beetje bijhouden, maar vooral jezelf verwennen, complimenten binnenhalen met je nieuwe look.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik was véél te dik, en ben in korte tijd véél, heel veel, afgevallen, maar mijn hersens zullen wel heel langzaamwerkend zijn, want ik ben mezelf al die tijd als ´dikkerd´blijven zien, in mijn dromen bleef ik ook dik, al moest ik op zeker moment mijn kleding op de kinderafdeling uitzoeken, ik denk dat je zeker op je hoede mag wezen, dat je niet dóórslaat, het is in mijn ogen dan ook heel verstandig, dat je je dit afvraagt, leg het eens aan je huisarts voor, misschien dat hij je zal verwijzen naar een dieetiste, zodat je begeleiding krijgt, of anderszins, maar het kan zeker geen kwaad je huisarts in te lichten! Succes met je laatste kilo´s, goed gedaan hoor!!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en advies Beestenboel, dat waardeer ik. Knap van je dat ook jij zoveel bent afgevallen! Ik hou het in de gaten. Tevens herinnert mijn vriend mij er ook vaak aan om te eten, en die houd het wel goed in de gaten.