Wat gebeurt er in je buik als je een paar eetlepels mandarijnenpitten opeet?

Ik pers af en toe een paar kilo mandarijnen uit en houd dan een heleboel pitten over. Ik vroeg me af: als ik die opeet, wat gebeurt er dan?
Verteren ze? Zitten er gezonde stoffen in of juist ongezonde?
Of verteren ze niet?
Hoe vinden je darmen het om zoveel pitten te verwerken te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

In de traditionele Chinese geneeskunde worden gedroogde mandarijnenpitten wel gebruikt om ontstekingen in het lichaam te bestrijden. Over de werking ervan is er weinig bekend en valt onder pseudo-geneeskunde. Gemalen mandarijnenpitten zijn bitter en bevatten kleine maar aanzienlijke hoeveelheden van het gif cyanide, dus ik zou geen mandarijnen zomaar in de blender doen voor je smoothie.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als ik ze in zn geheel zou doorslikken. Ben het niet serieus van plan hoor!
Ik weet uit ervaring toen er 1 pit meegeblend was dat al mn sap bitter werd.

Andere antwoorden (2)

De pitten zelf verteren niet. Zitten ook geen voedingsstoffen in. Je poept ze gewoon weer uit. Veel kwaad zal het niet kunnen, maar echt goed zal het ook niet zijn.

Gewoon die pitten in de GFT-bak smijten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hi, hi. Ja, dat doe ik nu ook, gewoon weggooien. Maar ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik ze zou opeten. Dank je wel, @Ray90.
Dan zit er dikke kans in dat jij jezelf vergiftigt. Want mandarijnpitjes zijn heel bitter omdat er veel cyanide in zit, dat is de grondstof voor blauwzuur. Dat gif kan dodelijk zijn, en ontstaat als de pitten geplet worden en met water in contact komen.
Het per ongeluk inslikken van een pit kan geen kwaad (de pit wordt niet verteerd door het lichaam maar weer uitgepoept), maar wel het kauwen op een grote hoeveelheid pitten. Je kunt de pitten daarom beter niet in een blender of met een staafmixer malen.
Als er veel cyanide in je lichaam vrijkomt, krijg je klachten zoals een versnelde ademhaling, hoofdpijn, draaierigheid. Als je deze klachten krijgt, raadpleeg dan je huisarts.
Amadea