Weet iemand één woord voor eetbare: zaden, granen en pitten?

Ik ben bezig met het opstellen van een octrooi alleen om een goed octrooi te maken moet ik weten hoe je granen (spelt haver enz.), zaden (chiazaad, sesamzaad enz.) en pitten (pompoenpitten, zonnebloempitten enz.) in één woord kan zeggen. Zelf zat ik in eerste instantie te denken aan het woord: eetbare zaden, maar dat is wat te breed omdat daar ook doperwten enz. onder vallen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
capthavoc
7 jaar geleden
das lastig zeg is er enige overeenkomst naast dat het zaden zijn ?
onbewerkt
direct eetbaar
of zoiets Anders krijg je enkel en alleen "mixed seeds" of zo mag je een naam verzinnen ?? mixsees of zoiets XSEES ?? misschien ??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is het helemaal niet waar dat je 1 woord moet verzinnen. Je kan gewoon ook de losse groepen noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor soort uitvinding het is. In mijn geval is het gunstiger dat deze reeks zaden bij dit octrooi in één woord worden beschreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoezo gunstig? Wordt het afgewezen als je een niet-bestaand woord niet kan vinden ofzo? Stel dat het woord niet bestaat? Wat dan?

Antwoorden (1)

Op de combinatie van die termen zoekend kom ik uit op een Maleis woord: bidji. Dat heeft de betekenis: zaad, korrel, pit, graan. Je hoort er ook de klank van het Nederlandse woord 'pitje' in.

Daarop doordenkend kom ik op een Nederlandse term die de inhoud ook eigenlijk wel dekt: ontbijtpitjes.
Amadea
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
De toevoeging "ontbijt" maakt het dan weer onnodig beperkend.
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor, die maakt juist duidelijk dat het niet om erwten en bonen gaat.