Waarom is fustbier zo duur?

Ik moet 3 x 20 litervaten bier hebben en die kosten 70 euro per stuk (Jupiler 20 liter fust). Omgerekend is dat bijna 30 euro !! per kratje van 24 flesjes. Waarom is bier in een vat zo idioot duur? Is dat het productieproces, extra belastingen, of iets anders?

12 jaar geleden
in: Dranken
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit er niet heel veel 'statiegeld' op?
paulus811
12 jaar geleden
Nee, dat is 30 euro per fust en komt daar nog eens bovenop. Het is echt alleen de prijs voor een vaatje bier.

Het beste antwoord

Misschien is fustbier niet zo duur, maar zijn kratten bier zo goedkoop! Sla er een willekeurige supermarktfolder op na, en je zult zien dat bijna alle supermarkten, iedere week weer, stunten met kratten bier. Er wordt dan ook niets of nauwelijks iets op verdiend. Het zijn alleen maar lokkertjes, en de supermarkt hoopt dat de klant ook de andere boodschappen meeneemt, waar wel wat op wordt verdiend.

Fustbier is een exclusief product, en consumenten zijn bereid om er die prijs voor te betalen. Tegenover iedere 500 kratten bier, zal er misschien één fustje staan, en dat maakt de productie ook al veel duurder, omdat het geen massaproduct is. Als (theoretisch) alle bierdrinkers morgen op fustbier overschakelen, en er wordt geen krat meer verkocht, wordt fustbier vanzelf goedkoper.

Overigens kan het wel goedkoper. Jij hebt het over 70 Euro, en dat is in vergelijking met een krat, ruim 2 keer zo duur. Het kan ook voor 50 Euro, en dan zit je op 2,50 per liter i.p.v. 1,50 de liter bij een krat.

http://www.bierfusten.nl/index.asp?cat=Bierfusten
Jupiler is de 4e in het rijtje. Het lijkt of dit een site is voor horeca en verenigingen etc. , maar als je even de voorwaarden leest, zie je dat er ook aan particulieren wordt geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Thanks voor je link, 50 euro is idd een stuk goedkoper. Nu nog even navragen wat de bezorgkosten zijn, want ophalen in Dongen is geen (goedkope) optie. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus, ik raad je aan zelf ook nog even te googelen. Er zijn heel veel links naar verkopers van fustbier, en de kans lijkt mij groot, dat als je er even tijd voor neemt, je óf ergens nog iets goedkoper uit kunt zijn, óf een leverancier vindt, die dichter bij je in de buurt zit.
Succes en proost! ;-)
paulus811
12 jaar geleden
Thanks! Ik heb inmiddels een slijter in de buurt die 60 euro rekent, het daar voor komt brengen en ook volle fusten die over zijn, terugneemt. Ik ga niet verder zoeken. Overigens is 20 liter ook een onvoordelige maat, want ik zag dat een 50 liter vat in verhouding ook weer een stuk goedkoper is. Het zal, zoals je terecht zegt, wel een kwestie van vraag en aanbod zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat scheelt toch mooi 10 Euro! Omdat we hadden afgesproken de winst te delen, zal ik je mijn gironummer per PB toesturen, zodat je 5 Euro kunt storten. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om mij 3 heerlijke vers getapte biertjes te bezorgen. :-) Fijn dat het is gelukt!
paulus811
12 jaar geleden
Dat worden dan 9 biertjes, want ik heb 3 vaatjes nodig... Proost!

Andere antwoorden (1)

Bierprijzen zijn heel verschillend, maar bier voor een redelijke prijs staat op onderstaande links. Alleen de smaak weet ik niet.