Kun je ruisvoorn eten?

En ik bedoel dat het ook enigzins lekker smaakt, want je kan alle inheemse zoetwatervissen eten...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.6K
SimonV
7 jaar geleden
Hier wat recepten voor witvissen (rietvoorn = ruisvoorn).

Het beste antwoord

Ruisvoorn kan je uiteraard eten, want het is een gewone witvis en heeft niets wat giftig is voor de mens. Het is echter geen culinair lekkere vis en dat komt wellicht door de vele graatje die hij heeft. Hij heeft ook geen uitgesproken smaak die eruit springt als je hem met de hoogwaardigere vissoorten vergelijkt.
Je kunt hem echter wel smakelijk maken als je hem maar goed bereid.

Je schubt hem, haalt hem leeg van binnen en snijd de kop eraf. Dan snijd je hem langs de hele rug schuin in tot op de middengraat in 2-3 mm. afstand van elkaar. op die manier snijd je de haargraatjes kapot en heb je daar geen last meer van. Daarna kruid je hem met zout en peper en je kunt hem dan scherp of hard bakken in de koekenpan of nog beter de friteuse. Je kunt hem bijv. net als een lekkerbekje door een beslagje halen.
De graatjes garen dan gewoon mee en je hebt er geen last van.

Hij is ook goed te eten als een soort 'panharing'. De gebakken vis doe je dan in een pot met azijn, pepertjes, uiringen en een laurierblaadje. Dan is het zeker een smakelijk visje ;-)
amc
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Informatief! Plus.

Andere antwoorden (1)

Ja, ruisvoorn in de pan smaakt prima. Ze zijn wel graterig (zo schrijft Maarten 't Hart in 'Het woeden der gehele wereld') , maar daar wordt de smaak niet minder om.
Je kunt er ook een lekkere Roemeense soep van koken.
Amadea