Russisch feestmaal recept

Een simpel vlees hoofd Recept wat niet te duur is aan ingredienten

Toegevoegd na 45 seconden:
Hoofd Gerecht

Toegevoegd na 59 seconden:
Hoofd Gerecht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Simpel en niet te duur, is een leuk recept van Sylvia Witteman van de Volkskrant. Hieronder haar recept en verhaal bij Russische Sjasliek:

Voor 8 tot 12 personen:
Minstens 2 kilo hals-, of desnoods schouderkarbonade, aan een stuk
gewone keukenazijn
1 kilo uien, in ringen
peper, zout

Sjasliek, van oorsprong natuurlijk geen Russisch gerecht, maar wel in de hele (voormalige) Sovjet-Unie eeuwig populair: stukjes vlees aan een stokje, geroosterd op een houtskoolvuurtje. De Russische variant is buitengewoon lekker, waarschijnlijk omdat Russen vrij vet vlees gebruiken, in grote stukken, en dit laten marineren in een opvallend zure, maar overigens doodsimpele marinade.

Snijd het vlees in stukken van een half ons. Doe ze in een plastic emmer met de uiringen, veel peper en zout, en giet er een mengsel van azijn en water op, tot alles onderstaat. De verhouding is bij gewone keukenazijn ongeveer een deel azijn op twee delen water. Daar blijft het vlees bij voorkeur drie dagen in staan, Russen zetten de emmer in een hoekje van de keuken, maar zet u hem voor de zekerheid maar in de ijskast.

Neem de emmer, benevens een rooster of stalen deurmat vervolgens mee naar bos of hei, stook een flink vuur van gevonden stukken hout, ruk wat verse, dunne takken van een boom, slijp daar met een zakmes een puntje aan, en rijg het vlees aan de takken.

Als het vuur in gloeiende houtskool is veranderd kan het rooster er op en vervolgens het vlees. Doordat het vlees zo vet is, en door het zuur uit de azijn, wordt het heel mals.

Russen knijpen wat citroensap over het krokant geroosterde vlees, en eten er bosuitjes bij, partjes tomaat en komkommer, en wat in Rusland doorgaat voor stokbrood. Omdat het vlees zuur is, smaakt wijn er eigenlijk niet zo bij: wodka natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie bron:

Toegevoegd na 45 seconden:
Of dit:
http://www.smulweb.nl/1370161/koken/recept/Stroganoff

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook erg feestelijk:
http://www.smulweb.nl/1359867/koken/recept/Russiche-pannenkoekjes-met-frambozen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een russisch kiprecept:

Kip met yoghurtkorstje uit armenie
Soort gerecht Vleesgerecht Herkomst Rusland
Aantal
personen 4 Bereidings-
tijden Voorbereiding : 00:15
Bereiding : 01:30
Indelingen Oven Slank Kip/kalkoen

kip
wijn (rood)
yoghurt (mager)
abrikoos (gedroogd)
boter (room-)
dille (vers)
munt (vers)
koriander (poeder)
ui (sjalot)
basilicum (vers)
knoflook
room (zuur)
zout
peper (wit)

Voorbereiding
Wel de abrikozen ongeveer 4 uur in ruim water (tegelijkertijd met het marineren van de kip). Spoel de kip van binnen en van buiten af en dep hem droog.

Wrijf de binnenkant in met zout en peper. Roer in een kommetje de yoghurt en de zure room door elkaar. Voeg de helft van de fijngehakte kruiden, 1 theelepel ketoembar en wat zout toe en roer het goed door elkaar. Smeer de kip dik in met het yoghurtmengsel en leg hem met de borst naar boven in een lage ovenvaste schaal. Dek de schaal losjes af met aluminiumfolie en laat de kip minstens 4 uur in de koelkast marineren.
Berei-
ding Haal het folie van de kip af en zet het in het midden van een voorverwarmde oven (225 graden Celcius) en laat hem in ongeveer 75 minuten gaar worden. Verlaag na 30 minuten de temperatuur tot 200 graden Celcius, leg hier en daar een klontje boter op de kip en giet de wijn in de schaal. Dek de kip met aluminiumfolie af als hij te donker wordt.

Maak intussen de saus. Kook in een pan de abrikozen in een 0,25 liter water in ongeveer 15 minuten zachtjes gaar. Pureer ze met het kookvocht in een keukenmachine. Snipper de gepelde sjalotjes heel fijn en pers het gepelde teentje knoflook erboven uit. Roer de sjalotjes, de knoflook, de rest van de fijngehakte kruiden en 1 theelepel ketoembar door de abrikozensaus. Neem de kip uit de oven en houd hem warm. Roer het aanbaksel in de schaal los en zeef het braadvocht boven de abrikozensaus. Breng de saus al roerende aan de kook. Voeg naar smaak zout en peper toe. Geef de saus apart bij de kip.

Toegevoegd na 1 minuut:
lenny.eigenstart.nl/