Hoe maak je soep zonder bouillonblokjes?

terug naar de basis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
28.4K

Antwoorden (7)

bv met eigengemaakte runderbouillon: http://www.jannekes.nl/soep/runderbouillon.htm

Maar je kan ook prima soep maken waar je bv groente ligt fruit, met goed stuk knolselderij, rundergehakt in bolletjes er in. 2 stuks knoflook ene en half uitje. Dan na-kruiden met peper en zout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan met een mergpijpje en runderpoulet, zo doe ik het altijd en mijn moeder deed dat ook zo. terug naar de basis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ook. Maar de manier van Jelle is ook prima
Hier het recept voor de vier basisbouillons: vleesbouillon, kippenbouillon, visbouillon en groentebouillon.
Met bouquet garni wordt bedoeld: een bosje van diverse kruiden dat wordt meegetrokken in de bouillon en andere gerechten, meestal met peterselie, tijm en laurier.

Vleesbouillon:
500 gram runder- of kalfsschenkel met bot,
150 gram soepvlees (poelet),
1 ui, 2 worteltjes,
1 stengel bleekselderij,
bouquet garni,
stukje foelie,
5 zwarte peperkorrels,
peper en zout.

Bereidingswijze:
Doe de schenkel en het vlees in een grote soeppan en schenk er 1,25 liter koud water bij. Breng het water langzaam -zonder deksel- aan de kook. Schep het schuim eraf met een schuimspaan. Voeg de gewassen en in stukken gesneden groenten, het bouquet garni en de peperkorrels toe. Laat de bouillon op laag vuur zo'n vier uur trekken. Zeef de bouillon en breng op smaak met zout en peper.

Kippenbouillon:
Ingrediënten en bereidingswijze:
Zie vleesbouillon, maar vervang het vlees door 750 gram kippen 'afval' (verkrijgbaar bij de poelier) of een soepkip (snijd deze wel in stukken!).

Visbouillon:
Ingrediënten:
500 gram visafval van magere vis,
1 ui,
1 wortel,
4 takjes peterselie,
10 gekneusde peperkorrels,
1 laurierblaadje,
1 dl witte wijn

Bereidingswijze:
Leg de vis in 1,25 liter koud water, voeg de overige gewassen en gesneden ingrediënten toe en breng het geheel langzaam aan de kook. Laat de bouillon op een zacht vuur (zonder te koken) ongeveer een half uur trekken. Zeef de bouillon. Let op! Visbouillon mag nooit langer dan een half uur trekken, anders krijgt de bouillon een 'tranige' smaak.

Groentebouillon:
Ingrediënten:
400 gram diverse groente (bijv. ui, prei, wortel, venkel, bleekselderij, tomaten of bloemkool),
1 eetlepel olie,
1 takje tijm,
6 takjes peterselie,
1 laurierblaadje,
6 zwarte peperkorrels.

Bereidingswijze:
Maak de groente schoon en snijd alles in stukken. Fruit de groenten in de olie en voeg dan een liter koud water toe. Voeg de rest van de ingrediënten toe en breng de bouillon langzaam aan de kook. Laat de bouillon ca. een uur zachtjes trekken. Zeef de bouillon en breng hem op smaak met zout en peper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als dat geen mooi compeet antwoord is, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie :-)
Ben dol op zelf bouillon, soep, fond of saus maken. Het doet zo ambachtelijk aan, het is niet veel werk (wel veel tijd) en je huis gaat er zo lekker ouderwets van ruiken.
Lekker zelf een bouillonnetje maken:

runderbouillon:
runderbeenderen/merg een half uurtje in de oven, op 180°C om te laten bruinen. Dit heet pinceren. Zet ze daarna met runderschenkel op in koud water. Aan de kook brengen. Schuim en vet afscheppen.
Vervolgens met een paar kruidnagels een laurierblaadje op een halve ui prikken. Zo kun je ze naderhand makkelijk weer verwijderen, en bij de bouillon doen, evenals een winterwortel, een stuk knolselderij, een halve prei, (alles in stukken gesneden) peterseliestelen, een takje tijm en wat peperkorrels.
Wanneer het vlees gaar is eruit halen. dit kun je nog als soepvlees gebruiken.
De rest een aantal uren laten trekken (liefst een hele nacht), en je hebt een heerlijk bouillon.
Hang een natte theedoek in een zeef/vergiet, en passeer de bouillon. Klaar!

Hetzelfde voor kippenbouillon, waarbij je beenderen en schenkel vervangt door een kippenkarkas of soepkip, en vleesresten van de kip. Dan voeg je nog een beetje foelie toe (vrucht-omhulsel van de muskaatnoot).

Voor een groentenbouillon snijd je ui, knolselderij, tomaat, prei, venkel, champignons, knoflook, en witte kool in stukken (je kunt naar eigen smaak variëren in hoeveelheden, en ook nog andere groentes toevoegen).
Zet het geheel aan in een grote pan met een beetje olie. Voeg water toe, en breng het aan de kook. Voeg een takje tijm, peperkorrels en laurierblaadjes toe, en zet het vuur zacht.
Na een half uurtje de bouillon passeren.

Nu je een lekkere bouillon hebt kun je naar hartelust gaan variëren. Wanneer je weinig tijd hebt is mijn lieveling, een uiensoep, snel en makkelijk gemaakt:
Doe een klontje boter een een scheutje olie in een pan, en zet hem op laag vuur. Voeg een flinke hap kerriepoeder toe, en laat het een paar minuten onder goed roeren zijn smaak en kleur afstaan. Voeg nu veel ui toe, in ringen gesneden, en zet het vuur wat hoger. Als de uien glazig worden een aantal eetlepels mosterd toevoegen, en afblussen met een scheut witte wijn. kippenbouillon toevoegen, en aan de kook brengen. zo gauw het kookt, vuur laag, en nog een half uurtje heel zachtjes laten trekken. Eventueel wat afbinden met aardappelzetmeel, en op smaak brengen met zout en peper. Klaar is kees! Lekker met stokbrood en kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bouillonpoeder en -blokjes zitten veel smaakversterkers
Het beste alternatief is natuurlijk om zelf bouillon te trekken van kruiden en/of been, maar weinigen hebben de tijd ervoor of de zin erin om dat regelmatig te doen.
We houden het liever praktisch!
Je kunt dus ook goed kijken naar de meest natuurlijke bouillon in een pot bijv. die je in de schappen kunt vinden.
In de natuur/reform afdeling of -winkel zijn bijvoorbeeld soorten zonder smaakversterkers en/of zout te koop.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een goede bouillon trek je niet alleen van vlees en groenten. De kruiden en het bot van vlees maken hem pas krachtig en die geven de meeste smaakstoffen af.
Probeer maar eens; water met vlees en groenten geeft niet zo veel smaak dan wanneer je er een kruidenbuiltje in hangt of zelf een bouquet garni samenstelt van peterselie,bladselderie,laurier, kruidnagel, foelie ed.
amc
13 jaar geleden
Ik zet altijd een pan water op en leg hierin karbonades, paar saucijsjes en kook dit gaar en haal het vlees eruit, snijd het in stukjes en dan heb ik de basis zonder bouillonblokje, daarna kan je er alles in doen wat jij lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vegetarische bouillon:
kook een uurtje in stukken gesneden:
prei, wortel, ui, bleekselderij, knolselderij, snijselderij en peterselie en peper en zout naar smaak.
Zeef alles en doe ermee wat je wilt, bijvoorbeeld een heerlijke risotto maken, of een bijzondere tomatensoep met een stuk of 10 gehalveerde geroosterde tomaten besmeerd met honing en aan het einde wat basilicum..hmmmm