Wasabi lijkt op een wortel, maar is het niet. het is de stronk (dikke steel)van de wasabi-plant.
Wasabi is van origine Japans en daar vers verkrijgbaar, maar- net als in de rest v.d. wereld- wordt ook in Japan het merendeel v.d. wasabi in poedervorm en als pasta in tubes of potjes verkocht.
Echte wasabi (poeder en pasta) is duur. het is heel gewoon dat er - en dat gebeurt niet alleen in supermarkten- 'namaak' wasabi verkocht wordt.
Die bestaat uit een mengsel van mierikswortel ( geraspt), mosterdpoeder en een groene levensmiddelkleurstof.
Wasabi wordt ook wel Japanse mierikswortel genoemd of bergstokroos.
Ben je in het bezit van wasabi-poeder, dan moet je dit voor gebruik aanmaken met wat water en deze verkregen pasta even laten staan om de smaak te laten ontwikkelen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vers: Rasp verse wasabi zeer kort voor gebruik of aan tafel (geraspte wasabi kan niet bewaard worden).

Begin aan de dikke kant van de wasabi (dat is de jonge kant en die is het beste). Snijd de restanten van de bladstengels er af. Verwijder - alleen van het benodigde stuk - met een scherp mesje de bobbelige schil, doe dit zo dun mogelijk. Tip: Erg verse wasabi hoeft soms alleen maar schoongeboend te worden.

Rasp de wasabi met een fijne rasp* (Weetje: Wasabi wordt altijd loodrecht op de rasp met een rond draaiende beweging geraspt).

Hak de geraspte wasabi met de botte kant van een mes (zo komt de smaak beter vrij).

Vorm een bergje of een balletje van de wasabi en laat de wasabi circa 5 minuten bij kamertemperatuur staan zodat de smaak zich goed kan ontwikkelen.

Wasabi pasta: Is klaar voor gebruik.

Wasabipoeder: Kort voor gebruik aanmaken met water. Laat de pasta even kort laten staan zodat de smaak zich kan ontwikkelen.

*Voor wasabi wordt een erg fijne rasp gebruikt. Traditioneel is dat same-gawa (haaienhuid) op een plankje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je erachter kunt komen waar in Nederland "Wasabia japonica" wordt verkocht, dan zou je het zelf kunnen maken. Dat is namelijk het hoofdbestanddeel. Het wordt ook wel Bergstokroos of Japanse mierikswortel genoemd. Wasabia is een plant die moeizaam en langszaam groeit aan de oevers van riviertjes door Japanse valleien. Mede hierdoor is echte wasabi zeldzaam en dus kostbaar.
De meeste 'wasabi' die op de markt aangeboden wordt is geen echte maar een imitatie, gemaakt van groengekleurde radijs, of een mengeling van mierikswortel, radijs, mosterd en bladgroen. Op zo'n manier zou je het dus ook kunnen namaken. Maar échte wasabi is bereid van de wortels van de Wasabia Japonica.
Amadea