Wie houdt er van worteltjes en weet een leuk, maar wel eenvoudig recept?

Ben er niet zo dol op maar eet ze toch geregeld omdat ze erg gezond zijn. Maar het begint een beetje te vervelen ze met een mosterdsausje en/of peterselie te sereveren. Wie weet een leuk recept, niet te moeilijk en niet met iets zoets erin want daar houd ik helemaal niet van.

14 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een oven?

Het beste antwoord

van jamie oliver: HEERLIJK!!!!
WORTELEN IN FOLIE

5 kleine winterwortelen of
300 gram worteltjes
½ theelepel komijnzaad
wat zout
verse peper
20 gram roomboter of planten margarine voor veganisten
2 teentjes knoflook [ weglaten uit vedisch recept]
halve hand gesneden citroentijm
1 dl water

Bereiding
folie
pan

Kook de worteltjes 7 min in weinig water. Af laten koelen en in stukjes of reepjes snijden.
De folie dubbel vouwen en daar de wortels opleggen.
Daar sprenkel je de citroentijm, zout, peper en komijn op.
Plet de knoflook en leg die tussen de wortels.
Leg daarna hier en daar een klontje roomboter of margarine.
Vouw de folie dicht en voordat je de laatste strook dichtvouwt doe je het wortelnat er bij. Nu gaat het geheel op een bakplaat en 30 min in de oven op 200 graden.

Toegevoegd op 16-06-2009 23:50:21
en ook lekker is:
* Bijgerecht * Vegetarisch * Oosters
ingrediënten
* 400 g worteltjes
* ½ eetlepel sojasaus
* ½ eetlepel gembernat
* ½ eetlepel sesamolie
* 3 sprietjes bieslook, fijngeknipt
bereiden
Kook de worteltjes in 3 à 4 eetlepels water met zout, sojasaus en gembernat in ca. 15 minuten gaar. Giet ze af. Schud de sesamolie erdoor. Doe de worteltjes in een schaal of verdeel ze over twee borden en strooi het bieslook erover.

Toegevoegd op 16-06-2009 23:52:54
of maak ze zo...
Gekarameliseerde jonge worteltjes
Door de worteltjes te smoren in vocht met wat suiker krijgen ze een mooi glanzend laagje. Bovendien komt de worteltjessmaak beter naar voren.
4 personen
Bereidingstijd 25 minuten
Ingrediënten
- 600 g jonge bosworteltjes
- 2 eetlepels vloeibare margarine
- ½ eetlepel kerriepoeder
- 1 eetlepel citroensap
- zout
- 1 volle eetlepel suiker
- 2 eetlepels verse korianderblaadjes
- versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze
Snijd de worteltjes van de bos, maar laat een centimeter groen zitten. Schil de worteltjes rondom met een dunschiller. Verwarm de margarine in een wijde (hapjes)pan en roer het kerriepoeder erdoor. Voeg 200 ml water met het citroensap, de suiker en zout en peper naar smaak toe. Leg de worteltjes erin en smoor ze zonder deksel in 10-15 minuten gaar. Laat intussen het vocht verdampen, zodat de worteltjes worden omhuld door een glanzend laagje.

Serveren: Lekker bij vis of kip en aardappelpuree.

Toegevoegd op 16-06-2009 23:53:18
nog meer of kun je zo voorlopig vooruit?

Toegevoegd op 16-06-2009 23:57:05
als de wortels jong en mals zijn, hoef je ze trouwens niet te schillen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gembernat uit het tweede recept maak je door 3 cm gemberwortel heel fijn te raspen en uit te knijpen...

Andere antwoorden (13)

Witte en wilde rijst met wortel en komijn (4 personen)
* 0 min voorbereiden * 20 min bereiden *0 min wachten
* Bijgerecht * Vegetarisch * Hollands

bevat per portie
* 360 kcal
* 7 g eiwit
* 10 g vet
* 59 g koolhydraten

ingrediënten
* 300 g witte en wilde rijst
* 4 eetlepels olie
* 8 bospeentjes, grofgeraspt
* 2 theelepels djinten (= gemalen komijn)
* 1 eetlepel karwijzaadjes

bereiden
Kook de rijst gaar volgens de gebruiksaanwijzing. Verhit de olie in een hapjespan en bak de wortel met de djinten al omscheppend ca. 2 minuten. Schep de karwijzaadjes en de rijst erdoor en laat het geheel in ca. 3 minuten door en door heet worden.

Toegevoegd op 17-06-2009 00:05:32
Plus nog yoegevoegd is een link naar alle wortelrecepten van dezelfde site. De bovenstaande is wel lekker en niet zo moeilijk.

Toegevoegd op 17-06-2009 15:25:36
Nog een gevonden uit kookboek Licht, gezond en lekker die ik zelf heb gemaakt: (zie afbeelding)
I.p.v. de olie kan je ook kwark gebruiken voor de variatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik lekker vind is achter de tv met stuk of 6 worteltjes en dan een klein bakje zuiker en dippen en op eten maar.

let wel op de grote en moet wel vers zijn en ongekookt:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn konijn houdt erg van worteltjes. Haar recept:
's morgens serveren, 's middags serveren en 's avonds idem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wortels schillen, wassen, in schijfjes van 1 cm dik en dan in een pan naast elkaar en intussen een kop bruine linzen. Onderdompelen met een bouillon van vlees. Laurier en tijm toevoegen. Een scheutje bio soja. Twintig à dertig minuten sudderen. Klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om meer rendement uit mijn groente te halen fluit ik er eerst op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raspen, klein scheutje appelsap (of 7-UP) erbij en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaan we eens proberen hier thuis!
Wortel met gember en komijn

400g wortel
40g boter
1 eetl. citroensap
1 theel. honing
1/2 eetl. komijnzaadjes
15 g verse gemberwortel, fijngesneden (of 1 theel. gemberpoeder)
garnering: 2 eetl. fijngehakte peterselie en bieslook

De wortel wassen, schrapen en in een laagje water met wat zout beetgaar koken. Afgieten en overgieten met warme saus van de overige ingrediënten. Garneren met peterselie en bieslook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook niet zo dol op gekookte worteltjes, liefst eet ik ze rauw. Maar als ik ze kook doe ik dat in de magnetron, 2 lepels water en ca. 3 minuten op 700W. Dan is het rauwe er net af en zijn ze nog wel knapperig. (Doe ik met de meeste groenten trouwens). Daarna een klein beetje suiker doorschudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In schijfjes snijden, 8 minuutjes koken in ruim water met beetje zout, afgieten, boter en suiker erbij, en heel veel gedroogde dille.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel dus raspen en glazig bakken; dan prei er bij doen en boursin cuisine tuinkruiden.. samen even 5 minuten stoven.. heerlijk bij pasta met garnalen en broccoli!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort koken zodat ze niet papperig worden. Dan een koekenpan opzetten, 2 schepjes suiker laten smelten dan een scheutje balsamico azijn erbij en dan de worteltjes erbij en nog even meewarmen.

Volgens mij heb ik dat Herman de Blijker een keer zien doen, alleen bij hem kost t dan 52 euro.
paulus811
14 jaar geleden
Worteltaart is heel lekker.... en calorie-arm ook nog...
Suiker, geraspte wortel en geraspte noten mengen, hier ei doorheen klutsen en bakken op niet al te hoge temperatuur in de oven. Mijn kids vinden het heerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig:
Wotel-Tomatensoep.
Doe een gelijke hoeveelheid (of ongelijke hoeveelheid, net wat je in je koelkast hebt) wortels (zomer-of winterwortels) en tomaten in een pan Voeg veel water toe en per halve liter water een bouillonblokje. Als de boel gaar is pak je de handmixer en mix alles tot een gladde soep. (Als je geen hand/staafmixer hebt kan het ook in de blender)

Ook kinderen vinden dit lekker!

Dit recept iets uitgebreider via de link