Hoe maak ik een lekkere wortelcreme/mousseline?

Onlangs heb ik bij twee verschillende restaurants in de regio Utrecht een heerlijke wortelcrème gegeten.
Beide keren was het zijdezacht, en er zat een heerlijke zoete smaak aan met ook wat zure en lichtzoute tinten, die het geweldig maakten.

Ik heb inmiddels een paar keer geprobeerd de creme na te maken, en alhoewel het alle keren prima smaakte, kwam het niet in de buurt van wat ik geproefd heb.

Ik heb zelf eerst uien, knoflook, gember en de wortel aangestoofd, en daarna het geheel in bouillon zachtgekookt. Afgegoten, en opgedraaid in de keukenmachine. Daarna sinaasappelsap en schil, limoensap en olijfolie toegevoegd. Op smaak gebracht met peper en zout en daarna door een zeef gehaald.
Ook heb ik het een keertje met wat slagroom geprobeerd.

Heeft iemand nog suggesties hoe ik hier nog iets beters van maakt? Mijn doel is uiteraard om het net zo lekker te krijgen als in de restaurants ;-). Ik meen me te herinneren dat de creme in het tweede restaurant een iets rodere kleur had. Misschien dat dat nog helpt...

mvg
Simon

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank voor alle reacties!

Ik ga ermee aan de slag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.6K

Het beste antwoord

Wortelmousse.

6 ons winterwortel in stukjes
twee gember nootjes gehakt met wat siroop
100 ml zure room
een kwart gekookt rood bietje
1 theelepel gemalen koriander
zout en versgemalen peper
een halve gesneden ui
2 eetlepels geroosterd sesamzaad
2 eetl. olijfolie
Bereiding

Doe de olie in een pan, voeg de gesneden wortel en ui toe. Laat het zachtjes in een paar minuten glazig worden. voeg wat water toe en laat alles gaar worden
Voeg dan de biet,de gember, en koriander toe. Pureer de wortelmassa, voeg de zure room toe enbreng op smaak met zout en peper en garneer met de sesamzaadjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heb deze mousse nog niet zelf gemaakt maar het recept wel op geslagen om met de feestdagen te proberen
75 g boter
1 kleine sjalot, fijngehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
450 g winterwortel, in heel kleine blokjes
2 eieren
2 ei dooiers
75 g mascarpone
zout, peper
2 eetlepels korianderzaad, gekneusd
½ eetlepel verse koriander of peterselie, heel fijngehakt
peper, zout
6 timbaalvormpjes (125 ml), goed ingevet

Smelt 15 g boter in een pan en fruit de sjalot
met knoflook 1 minuut.
Schep de stukjes wortel erdoor.
Voeg 1 eetlepel water toe en stoof de wortel met het deksel op de pan 10 minuten.
Neem de deksel van de pan en stoof de wortel in
nog 5 minuten tot het vocht verdampt is en
de wortel goed gaar is.

Laat wortel afkoelen en pureer in de keukenmachine.
Voeg de eieren, eidooiers, mascarpone en wat
peper en zout
naar smaak toe en laat de machine nog even kort draaien.

Vul de vormpjes met het wortelmengsel. Bewaar tot gebruik in de koelkast.

Bereidingswijze
Verwarm 45 minuten voor serveren de oven voor op 200 °C. Zet de vormpjes in een braadslede en schenk een flinke laag kokend water in de slede. Schuif de slede in de oven en laat de mousse in ca. 30 minuten gaar worden.

Neem ze uit het waterbad en laat ze 5-10 minuten afkoelen.

Smelt intussen de resterende 60 g boter tezamen met het korianderzaad en de koriander of peterselie op een heel laag vuurtje. Laat de kruiden heel even in de boter trekken. Breng de boter eventueel op smaak met zout en peper.

Maak de randjes van de mousses voorzichtig los. Leg een bordje omgekeerd op het vormpje, keer ze samen, schud en laat de mousse op het bordje glijden. Lepel er wat boter over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortelmousse.

Categorie

Bijgerechten

Ingrediënten
■500 gram winterwortel in stukjes
■1 cm verse gember, fijngesneden/ geperst
■100 ml kokosmelk
■1 theelepel kurkuma
■1 theelepel gemalen koriander
■zout en versgemalen peper
■halve rode peper,
■2 eetlepels geroosterd sesamzaad

Bereiding:

Kook de wortel in weinig water goed gaar en giet af. Breng de kokosmelk aan de kook met de gember, kurkuma en koriander. Laat tot de helft inkoken. Snijd de peper in ragfijne ringetjes.
Pureer de wortel met de kokosmelk, breng op smaak met zout en peper en garneer met de sesamzaadjes en peperringetjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.eetkamergeluk.nl/index.php?s=recept&id=17
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rasp de schil van ½ limoen en ½ sinaasappel en 1/8 rode grapefruit.
Doe in een steelpannetje 1/4 l. water en 250 gr. suiker,
breng dit aan de kook en doe vervolgens de geraspte schillen erin.
Zet het vuur heel laag en laat alles 20 min. konfijten.
Als de schil gekonfijt is, haal je ze uit de siroop hak je alles zo fijn mogelijk.
Kook de wortels in zout water en mix ze vervolgens fijn. Passeer ze door een zeef en doe er 100 gr. roomboter en de gekonfijte citrusschil bij. Meng alles door elkaar en spatel er op het laatst wat opgeklopte room of crème fraiche door.
Zo maak ik hem het liefst en hij is zo erg lekker vinden mijn eters altijd. Wil je hem iets zuriger dan doe je er zure room bij ipv.crème fraiche of slagroom, maar op zich is crème fraiche ook heerlijk fris.
Ik strooi er zelf meestal nog wat lenteuitjes over maar dat is omdat ik erg kleurgevoelig ben. Het smaakt echter ook lekker. Zelf houd ik van geurig en niet te sterk van smaak bij worteltjes en ipv. gember doe ik ook wel gembersiroop door de suikersiroop als ik het nog in huis heb.
amc