Waarom krijg ik een klonterige massa als ik witte chocolade, boter en suiker samen smelt?

Volgens een recept uit een boek moet ik witte chocolade, boter, en basterdsuiker samen smelten en al roerend tot een glad geheel mengen. Nu heb ik de witte chocolade en de boter samen au bain marie gesmolten, maar nadat ik de basterdsuiker erbij deed werd het een grote klonterige massa, en ging het zelf een beetje schiften. Ik heb de suiker beetje bij beetje toegevoegd.
In de herkansing heb ik de basterdsuiker in de gesmolten boter opgelost en het daarna bij de gesmolten chocolade gedaan, maar dit gaf het zelfde resultaat.

Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat, en hoe ik dit kan voorkomen? Of klopt het recept niet?

(het recept is ook te zien via deze link:http://www.chocoladetaarten.nl/brownies/blondchocchips.html, stap 3 is de bewuste stap) .

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5K

Antwoorden (3)

misschien kun je het beste de basterdsuiker in de boter op laten lossen en het daarna bij de nog niet gesmolten chocolade verhitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het water is waarschijnlijk niet heet genoeg. Je kunt het pannetje ook op een (heel) laag vuurtje zetten, zodat alles tegelijk kan smelten en je een mooi glad geheel krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het op een volgorde doen die altijd goed is.

Eerst de chocolade smelten met de boter en af laten koelen. Dan de eieren en de suiker kloppen tot het mengsel wit en luchtig is. Het gezeefde bloemmengsel aan de eicreme toevoegen en klop er daarna pas de gesmolten boter met chocolade onder samen met de vanille.
Tot slot de chocolatchips erdoor en de oven in.

Dit is een wat makkelijkere manier en probleemloos. Het effect zal ook wel hetzelfde uitwerken.

Normaliter zijn dit de ingrediënten voor een roerdeeg/cakebeslag en daarbij begin je altijd met de zachte boter cremig te kloppen, de suiker erdoor te mixen tot je hem niet meer voelt en hoort onder de gardes en dan gaan er de eieren stuk voor stuk door waarbij ze helemaal opgenomen moeten zijn. Je hebt dan een luchtige witte creme en daar gaat lepelwijze de bloem door, afgewisseld met evtl. een beetje vloeistof als het te dik is. De bloem wordt er dan snel aan toegevoegd en niet meer lang geroerd om de lucht in het mengsel te behouden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zorg er wel voor dat je nooit de warme chocolade bij de eieren doet. Dan krijg je een schift effect. (roerei). Dus de gesmolen chocola eerst bij de boter/suiker mixen, want dan koelt hij ook al af en de suiker smelt wat.
amc