wat is afkomst van kaasfondue?

waar komt de kaasfondue vandaan?
Ik ben opzoek naar historische verslag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4K

Antwoorden (4)

Zonder dat opgezocht te hebben, moet dat Zwitserland zijn.
Ik zal nog wel bron proberen te vinden voor je.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kaasfondue blijkt ouder te zijn dan de Zwitsers, alleen hebben die vriendelijke bergbewoners het opnieuw uitgevonden:
"De kaasfondue is ontstaan uit de noodzaak om 's winters nog een verteerbare pot eten te hebben. Kaas werd gemaakt in de zomer en de meeste soorten waren tegen de tijd dat het dorp of huis ingesneeuwd was niet meer echt super. Melk was er vaak wel met dank aan de koe-aan-huis. Door de kaas in de melk te smelten werd de zaak weer verteerbaar. De kaassoep werd ook gegeten met aardappels nadat deze door de ontdekkingsreizigers naar Europa gekomen waren. Andere opvattingen gaan ervan uit dat bovenstaande niet logisch is omdat de benodigde kaas in die tijd een luxe product was, en dat in de 18de en 19de eeuw de kaasfondue als delicatesse gegeten wordt door de rijken. Het een sluit het andere niet uit, de armen kaassoep, de rijken kassfondue.
Met de opkomst van betere koel- en bewaar technieken raakte de kaasfondue uit de gratie. In de jaren 60tig is de kaasfondue opnieuw uitgevonden door de Zwitsers, nu als luxe-eten met wijn en brood. Omdat elk dorp en Zwitserland zijn eigen kaas (en/of wijn) heeft zijn er ook veel varianten van de kaasfondue ontstaan."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Zwitserland. Bron : voorlopig Asterix, wat mij beteft ;-)
Ook stripboeken zijn soms heel leerzaam.
Hoewel de Kaasfondue als Zwitserse uitvinding in de boeken staat is de naam afkomstig van het Franse Fondre hetgeen Smelten betekend. Het eerste bekende recept stamt uit 1768.

Verdere achtergronden te vinden in onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zooooooo, daar zat 6 seconde tussen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Effe werk van maken he ? Ik was nog bezig......
Hoewel ik ook dacht dat de oorsprong Zwitsers was, schijnt het toch een van origine Franse ' uitvinding' te zijn. Het woord fondue komt ook van het Franse ' fondre' dat smelten betekent.

Het is ook niet zo oud als ik dacht ; het oudst bekende recept dateert van 1768.

Dan even citeren :
De kaasfondue is ontstaan uit de noodzaak om 's winters nog een verteerbare pot eten te hebben. Kaas werd gemaakt in de zomer en de meeste soorten waren tegen de tijd dat het dorp of huis ingesneeuwd was niet meer echt super. Melk was er vaak wel met dank aan de koe-aan-huis. Door de kaas in de melk te smelten werd de zaak weer verteerbaar. De kaassoep werd ook gegeten met aardappels nadat deze door de ontdekkingsreizigers naar Europa gekomen waren. Andere opvattingen gaan ervan uit dat bovenstaande niet logisch is omdat de benodigde kaas in die tijd een luxe product was, en dat in de 18de en 19de eeuw de kaasfondue als delicatesse gegeten wordt door de rijken. Het een sluit het andere niet uit, de armen kaassoep, de rijken kassfondue.

Met de opkomst van betere koel- en bewaar technieken raakte de kaasfondue uit de gratie. In de jaren 60 is de kaasfondue opnieuw uitgevonden door de Zwitsers, nu als luxe-eten met wijn en brood. Omdat elk dorp en Zwitserland zijn eigen kaas (en/of wijn) heeft zijn er ook veel varianten van de kaasfondue ontstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorspronkelijke fondue wordt gedaan door stukjes stokbrood in gesmolten kaas te dopen gemengd met zo weinig mogelijk witte wijn.

Het oorspronkelijke recept wordt gedacht afkomstig te zijn uit Zwitserland. De ingrediënten die daarvoor worden gebruikt verschillen per streek. Het zijn Gruyère/Raclette - kaas in het Franstalig deel van Zwitserland, maar in het Duitstalige deel van Zwitserland wordt eerder Emmentaler gemengd met witte wijn. Naar smaak wordt ook wel knoflook, nootmuskaat, boleten, peper en kirsch toegevoegd.

Volgens sommigen is het laatste restje, de enigszins gekarameliseerde laag op de bodem van de pan het lekkerste. In Zwitserland wordt het les réligieuses (de nonnen) genoemd.

In Nederland wordt kaasfondue ook wel gemaakt van Goudse kaas. In België altijd met Gruyère, Emmentaler of Comté.