Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen bakpoeder en bloem?

ik zat op youtube naar een recept te kijken voor coffeecake in a mug.
ze hadden het daar over baking powder, en flour.
flour is bloem. maar wat is baking powder dan?

het zag er allebei gewoon wit en poederig uit. ik zag geen verschil.
dus... wat IS het verschil ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
12.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bakpoeder gebruik je maar een heel klein beetje van, en dat gebruik je om iets te laten rijzen en luchtig te maken. Zelfrijzend bakmeel is bloem en bakpoeder bij elkaar en bakpoeder zit in van die kleine zakjes en gebruik je hooguit 1-2 theelepels van per 4 personen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp...als ze het in die recepten over een beetje bakingpowder en zus-en-zoveel flour hebben...dan kan ik beter gewoon alleen zelfrijzend bakmeel pakken en de hoeveelheid net ietsjes hoger maken ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee hoor, als je zelfrijzende bloem gebruikt gebruik je gewoon de aangegeven hoeveelheid.
Het gewicht van het rijsmiddel in de bloem is te verwaarlozen.
En voor MartheDohle: de hoeveelheid bakpoeder wordt niet per persoon berekend maar per gewichtseenheid van de bloem, meestal is dit 10 gram per 500 gram bloem.
Als je wil kan je ook natriumbicarbonaat gebruiken in dezelfde hoeveelheid, dit geeft hetzelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk zorgt voor het rijzen een chemisch stofje. Wil je zonder e-nummers bakken, kun je het beste wijnsteenpoeder gebruiken ipv bakpoeder/zelfrijzend bakmeel. Die is van natuurlijke oorsprong en te koop bij reformwinkels zoals Marqt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@imago
Wijnsteenpoeder heeft ook een e-nummer (E 334), en is niet van "natuurlijke oorsprong". Het wordt gesynthetiseerd in een grote fabriek.
Overigens, dat maakt geen verschil, want de wijnsteen van 'natuurlijk oorsprong' en de synthetische zijn niet van elkaar te onderscheiden, en is exact dezelfde molecuul. Verder goed antwoord, zeker met de aanvulling van WWDiver.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding