hoe maak ik lekker knoflook saus

Ik zou wel eens zelf knoflook saus willen maken
En hoe lang is zelf gemaakte knoflook saus houdbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb drie recepten voor je die ik zelf afwisselend maak:
Knoflooksaus1

* 3 tenen knoflook
* 5 eetlepels Zaanse mayonaise
* 3-5 eetlepels water
* gedroogde peterselie
* zout
* peper
* kerrie

Bereiding:
Pers de tenen knoflook. Doe daar een snufje zout, wat peper en kerrie bij (naar smaak). Voeg de mayonaise toe en daarna het water (de hoeveelheid is afhankelijk van hoe dik je de saus wilt hebben). Even roeren. Strooi de gedroogde peterselie erdoor en klaar.
Als je de knoflook te sterk vindt, kan je er meer mayonaise en water bij doen (in verhouding).

Knoflooksaus 2
Ingrediënten

* 100 milliliter yoghurt
* 4 eetlepels mayonaise
* 1 theelepel citroensap
* 5 teentjes knoflook
* zout
* peper
* suiker
* peterselie

Bereiding:
Klop de mayonaise door de yoghurt. Pel de knoflook. Meng het citroensap door de yoghurt en pers de knoflook uit in het mengsel. Hak de peterselie fijn. Voeg de peterselie toe aan de saus en breng op smaak met zout, peper en een beetje suiker. De saus is het lekkerste als het een dagje heeft kunnen trekken.

Knoflooksaus 3:
Ingrediënten

* 4 a 5 flinke eetlepels mayonaise
* 4 a 5 flinke eetlepels dikke yoghurt
* 4 a 5 tenen knoflook
* peterselie (liefst vers), naar smaak
* bieslook (liefst vers), naar smaak
* 3 theelepels suiker
* peper
* zout
* mespuntje sambal

Bereidingswijze
Maak van de mayonaise en de yoghurt een glad sausje.
Pers de knoflook en roer dit er doorheen.
Hak wat peterselie en bieslook fijn en doe dit erbij, samen met de suiker en het mespuntje sambal.
De suiker erbij, goed roeren en klaar.
Het lekkerste is het als je het een dag van te voren maakt, dan komt alles goed op smaak!

Hoe lang je het kunt bewaren weet ik niet precies. Bij ons is het meestal na twee dagen echt wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh bedankt voor de tip, ga ik binnenkort ook proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knoflook saus op basis van yoghurt vind ik het lekkerst, jouw Knoflooksaus 3 krijgt van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik eens griekse yoghurt dit vind ik zelf de lekkerste voor de knoflooksaus

Andere antwoorden (2)

Zo maak ik hem zelf.

pot Remia fritessaus van 1L
halve bol knoflook (zelf naar smaak meer of minder toevoegen)
halve plant verse bieslook (gedroogd kan ook dan een heel potje)
theelepel sambal
theelepel mosterd

Dan alles goed roeren, als de saus te dik wordt kun je wat water toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak knoflooksaus als volgt:

200 gr mayonaise
200 ml zure room
2 à 3 tenen knoflook (afhankelijk van de grootte)
zout
beetje paprikapoeder
klein beetje suiker
flinke hand fijngehakte platte peterselie (die gekrulde smaakt nergens naar).
Alles mengen en (liefst dag van te voren) in de koelkast in laten trekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe lang te bewaren? Ik houd de datum van de zure room aan, maar dat is meestal niet nodig...