Kun je kipfilet die al een jaar in een dun boterhamzakje in de diepvries ligt nog eten?

Diepvries is gewoon -18 C.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.7K

Het beste antwoord

Ik eet hem dan gewoon op. Uit ervaring weet ik dat die dan een beetje droog zal zijn, dus maak een gerecht waar de kip in blokjes o.i.d. doorheen gaat ipv het al hele filet te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, doe ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, en ik ook!

Andere antwoorden (6)

Nee.

Ook diepgevroren levensmiddelen hebben geen oneindige houdbaarheid. Ik neem aan dat de hele smaak al niet meer is zoals hij was. Gooi maar weg. Goed dat je er datum op hebt /geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe kip kun je best heel lang bewaren. Maar een jaar is eigenlijk te lang. Maximaal 8/9 maanden moet het lekker blijven. Veel langer moet je niet doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kip welke al bereid is kun je maximaal 3 maanden invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het advies is: maximaal 9 maanden in de vriezer.
Zie hier: http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/22003-voedsel-bewaren-tips-houdbaarheid-hoe-lang-welke-plek.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee max 9 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat de kipfilet behoorlijk is uitgedroogd omdat een boterhamzakje de boel niet echt goed afsluit.

Mocht dit zo zijn dan heb je twee bewaarmethoden gecombineerd, namelijk en temperatuurverlaging en verlaging van het actief watergehalte. Beiden zijn belemmerend voor de groei van micro-organismen en de combinatie van beiden geeft een grotere belemmering dan elk afzonderlijk.

Indien de kip vers was om het moment dat deze is ingevroren, niet aan te hoge temperaturen is blootgesteld (uren in de fietstas in de zon oid) en het heeft geen afwijkende geur of kleur, dan kun je het nog eten.

Zoals gezegd, zal het behoorlijk taai zijn. Overigens gaan de chemisch / fysische processen ook door. Het weinige vet van een kipfilet zal oxideren, ook bij min 18 gr. C.

Voor wat betreft de houdbaarheid, daar wil ik even op ingaan. De Europese overheid heeft jarenlang vlees, boter, melkpoeder opgekocht en opgeslagen in vrieshuizen (interventie). Deze producten hadden soms jarenlang in de opgeslag gelegen alvorens het werd vrijgegeven voor de verkoop aan de industrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet aan te raden.
Wat veel belangrijker dan de tijd op zich is, is of het zakje (nog )volmaakt luchtdicht is en of het ALTIJD op minstens -18 graden geweest is.
Is dat geval boet je alleen in smaak en kwaliteit in.
Is er wel een beschadiging en/of is de vriezer wel eens uitgevallen (stroomstoring) dan is het risico in mijn optiek onaanvaardbaar om het zelfs maar uit te proberen.
Er kunnen zich dat cryofiele(psychrotolerante) bacterien in vermeerderd hebben waar ook ziekteverwekkers bij zitten.
Helaas is het lastig er zeker van te zijn dat de vriezer nooit hoger dan -18 geweest is , sommigen hebben een rood lampje die dan gaat branden maar ook komt de temperatuur boven de -18 graden als je de vriezer schoon
gemaakt hebt in die tijd en alles in de koelkast oid bewaard hebt.
Ga dat eens goed bij jezelf na.
Op de keper beschouwd zou ik zelf het risico niet durven nemen.
Dit zeg ik met vele jaren ervaring in microbiologisch onderzoek.