Moeten (eerder gekookte) ingevroren maaltijden eerst ontdooien?

Ik ben student en kook wel eens voor meerdere dagen en leg restjes dan in de vriezer. Meestal laat ik ingevroren maaltijden ontdooien, maar daar heb ik niet altijd de tijd voor/zin in. Kan ik gerechten ook uit de vriezer halen en dan direct in de pan opwarmen? Ik heb het dan over 'volledige' gerechten zoals boerenkool/spaghetti met saus etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10K

Het beste antwoord

Dat is wel beter, omdat de maaltijd niet gelijkmatig ondooid, waardoor er al ontdooide stukken en nog blokjes ijs in je pan liggen, het deel dat het eerst ontdooid is, gaart nog door, door de hitte in de pan, terwijl de rest nog koud of lauw is. Dit maakt de maaltijd niet lekkerder. Ook verlies je erg veel vocht in je maaltijd, door zo lang in de pan te verwarmen. Een snelle manier van ontdooien, is de maaltijd in een bak, of waterdichte zak in de gootsteen gevuld met koud water zetten/leggen, daardoor ontdooit de maaltijd heel snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit zou gaan mits wat toevoeging van wat vocht en dan nog op een laag vuurtje.Je zou beter af zijn microgolfoven,die kan je direct op hooste stand stellen.
fremar
10 jaar geleden
Het kan wel,maar dit is wel een gedoe.
Het beste kun je het eerst laten ontdooien in je magnetron[als je die hebt]en eventueel daarna opwarmen,maar je kunt het ook wat sneller laten ontdooien door het bakje in de wasbak met heet water te zetten.

Ook op de au bain marie wijze kun je het sneller laten ontdooien.