Kun je in een pak cakemix melk ook vervangen voor water?

Ik wil graag cakejes uitdelen op m'n werk, maar nu heeft er iemand een melkallergie. Kun je de melk ook vervangen door water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
21.8K

Het beste antwoord

Ja, zonder meer. Gebruik echter ook geen roomboter maar margarine ( plantaardige), dan zit je helemaal safe.

Toegevoegd na 2 dagen:
Een alternatief: neem 250 g bloem of zelfrijzend bakmeel, 250 g suiker, 5 of 4 eieren en een flesje Becel Keuken ( met gouden dop), ook daar 250 gram, alles op kamertemperatuur. Zelf beetje zout toevoegen en een klassieke cake maken of cakejes, maakt niet uit. Die soort cake noemt men " evenveeltjes" en bakken met Becel gaat super. Geen water of melk erbij. Becel heeft geen lactose.
Wil je het opleukien, voeg dan kleine stukjes appel toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het wel vervangen door water, maar het wordt er niet lekkerder op.

Je zou ook sojamelk kunnen nemen van Alpro (bij AH). Vraag even na of het melkallergie is of lactose intolerantie, dat is nogal een verschil. Bij melkintolerantie is er ook lactosevrije melk te koop.

Bij lactose intolerantie of allergie moet je ook even letten op dat er geen melkproducten in de cakemix zitten. Dat staat er op als "melkbestanddelen".

Let ook op de boter. Roomboter kan niet. Plantaardige halvarine kan bijvoorbeeld wel, maar niet elke boter is geschikt merken wij. Er is ook plantaardige wajang boter voor gebruik bij melkallergie geloof ik.

Als je kunt aangeven of het om melkallergie of lactose intolerantie gaat kan ik je misschien nog wat tips geven. Mijn dochtertje heeft lactose intolerantie. Wij nemen altijd de citroencakemix van de aldi. Die heeft ook een lekkere citroenglazuur en is erg lekker, ook met lactosevrije melk.

Toegevoegd na 1 minuut:
TIP: vraag sowieso even aan je collega welke producten hij/zij gebruikt. Misschien minder leuk als verrassingseffect, maar ik heb zelf ook de ervaring van mensen die goedbedoeld iets maken en aangeven er rekening mee te hebben gehouden, maar dan toch iets over het hoofd zagen (bijv. de boter).

Toegevoegd na 30 minuten:
Misschien is dit recept ook iets voor je: http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/feesttaartvrijvaneimelknotenenpindameteenglutenvrijevariant.aspx

Toegevoegd na 1 dag:
Ik vond de opmerking onder de reacties bij mijn antwoord wel goed dat bij een cakemix er (soms), maar een beetje melk bij moet in het recept. Dat zette me aan het denken en in het basisrecept van cake hoef je ook geen melk te gebruiken. Bij allergie is het sowies verstandig om geen kant en klaar pakjes te gebruiken, dus je kunt ook kijken naar het recept op okorecepten of een andere site.

Let dan wel op de boter/margarine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1. Naast sojamelk zijn ook andere plantaardige melkvervangers geschikt, zoals havermelk, rijstmelk, amandelmelk, etc. Bij de AH zijn meerdere soorten te koop, en bij biologische winkels zijn er nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker! Maar vooral omdat het ook persoonlijk smaak is weet die collega natuurlijk het beste wat hij/zij het lekkerst vindt. En daarnaast is het wel goed om te weten of het om melkallergie gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, nog meer antwoorden zou herhaling zijn, dus volstaat met een aanvulling van mijn kant. Als het om allergie gaat, kan het oak zijn dat de allergie alleen tegen koemelk is (heeft b.v. mijn vrouw) Dan kan je de melk vervangen door geitenmelk (te koop bij de meeste supermarkten, iig sowieso AH en Jumbo) of schapenmelk (moet je verder zoeken, maar is ook verkrijgbaar) Dikke plus verdiend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Gabi, daarom zo belangrijk om even te vragen aan de collega wat hij/zij mag hebben als alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel een goede opmerking LGA. De basis van cakebeslag is inderdaad meel, eieren en boter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het inderdaad navragen. Koemelkallergie gaat vaak samen met soja-allergie, dus daarmee kun je de plank misslaan. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd sojamelk in bakproducten, ook bij die kant-en-klare pakjes. Prima zolang je er niet teveel van nodig hebt, maar mijn ervaring is wel dat soja een smaak is waar je aan moet wennen: mensen die nooit soja eten, vinden het vaak op z'n minst wat 'apart' smaken. Rijstmelk is wat zoeter en valt vaak al beter in de smaak. Dus als je soja gebruikt, zorg er dan voor de overige collega's voor dat het niet teveel overheerst. Maar eigenlijk heb je inderdaad geen melk nodig, en ook geen melkvervanger. Een extra ei werkt prima, of - zoals AMC hieronder aangeeft - wat koffie, vruchtensap of gewoon water. Bij die kant-en-klare pakjes moet je meer vocht toevoegen, dan zou ik geen water nemen maar toch een vervanger voor melk (zoals soja- of rijstmelk).
Vaak wordt er alleen 1-2 eetl. melk toegevoegd als het beslag te dik is. Ik doe er vaak in plaats van melk een scheutje likeur ofzo door als vloeistof. PinaColada, Amaretto of TiaMaria bij de passende smaak die mijn beslag dan heeft. Bij Cappuccino cakejes bijv. is een scheutje sterke koffie lekker of een scheutje sinaasappelsap als je er geraspte sinaasappelschil als smaakmaker door doet. Geeft vaak een verrassende smaak aan een gewone cake of cupcakes.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jup, koffie of vruchtensap hier ook regelmatig gebruikt. Een melkvervanger is niet per se nodig, het gaat om het vocht. Behalve bij die kant-en-klare pakjes waar je alleen nog melk aan toe moet voegen, die worden denk ik te waterig als je geen melkvervanger gebruikt.