hoe kan het dat mijn tulband krummelig is?

ik volg het recept

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Oorzaken kunnen zijn:
Te weinig vetstof;te droog gebak,
Te weinig bloem; de cake valt uiteen en brokkelt tijdens het snijden,
Te veel eieren; grove structuur, te grote gaten en brokkelt af bij het snijden.

Het ligt er dus net aan wat jij met 'krummelig' bedoelt.

Basisrecepten voor cakedeeg; 200 gr. zelfrijzende bloem,
200 gr. suiker, 200 gr. eieren (4 stuks), 150 gr. boter, 8 gr. vanillesuiker, 5 gr. zout
of;
300 gr. zelfrijzende bloem, 200 gr. suiker, 200 gr. eieren,
200 gr. boter, 8 gr. vanillesuiker, 5 gr. zout.

Om de cake malser te maken kan je een kleine hoeveelheid room toevoegen. Ook yoghurt geeft een fijne smaak. ( zelf neem ik wel eens 'Straciatella roomyoghurt, erg lekker) Natuurlijk kan melk ook als het dik beslag wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Belangrijk is nog dat je alles op kamertemperatuur hebt en de boter en suiker zeker 5 min. mixt totdat het een witte creme is geworden. Dan de eieren er één voor één doormixen en pas het volgende ei nemen als het vorige volledig is opgenomen. De gezeefde bloem er dan lepelwijze snel doorkloppen, afgewisseld met wat vocht.
Heel luchtig wordt de cake als je de eieren splitst. De losgeklopte eidooiers eerst erdoor en op het allerlaatst de stijfgeklopte eiwitten erdoor spatelen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed dat de verhouding van het boter niet klopt of dat de boter misschien te koud of te warm is geweest tijdens het toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak van uit dat je met krummelig kruimelig bedoeld?
Ik adviseer je om er meer vloeistof bij te doen en langer te mixen zodat het luchtiger word.Iets meer boter kan ook een oplossing zijn.