Hoe proef je wanneer gehakt klaar is??

Ik ben Met rundergehakt een pasta recept aan het maken, maar ik weet niet wanneer het vlees goed gekookt is....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.9K

Antwoorden (5)

Niet doen! Gehakt moet je niet proeven, want je kunt hartstikke ziek worden van ongaar vlees.
Je moet het zien aan de kleur. Door en door bruin moet het zijn, geen spikkeltje roze-rood-beige mag er meer te zien zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Je moet het kunnen zien aan de kleur van het vlees. Het moet bruinig van kleur zijn en niet rood of een roze. je kunt het beter iets langer laten staan op het vuur dan te kort. Je moet er zeker niet van proeven of het goed is. Je kunt hier erg ziek van worden en voedsel vergiftiging oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed doorbakken. Bruin maar niet verbranden.
Als het niet voldoende gaar is smaak het muf.
En dan komen je gasten niet terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je gehakt goed gekruid is, kan je pas proeven als het gehakt niet meer rauw is, dus wanneer je geen bloed meer ziet en alles grijs is. Je kunt echter beter proeven als de saus ingrediënten er allemaal inzitten, dus als de saus ook klaar is. Dan neem je een lepeltje en proeft of er nog iets bij moet.
Puur rundergehakt is erg snel gaar en ook al zou je te snel proeven is dat geen ramp. Biefstuk wordt immers ook zelfs half rauw gegeten en wat dacht je van tartaar?
Waar je wel mee op moet passen is met varkensvlees.
Hierin kunnen bacteriën zitten die wél alleen door gaar vlees onschadelijk zijn gemaakt.
amc
11 jaar geleden
eigenlijk zie je of je gehakt(-saus) klaar is, en met ervaring: weet je wanneer het klaar is, aan het eind van de bereiding kun je het proeven.

als je begint met een pasta recept, begin je meestal in de pan met olijfolie, uien, knoflook, dan gehakt dat je eigenlijk net als met wokken een beetje heen en weer in de pan schuivend laat bakken (niet te hard), daarna doe je verschillende groenten, zoals paprika, champignons en tomaten (vers is lekker, uit blik kan ook) erbij en zet je het geheel met een deksel op de pan op een plaatje op het kleinste pitje.
na een half uurtje op het vuur is het klaar en nu kun je het even proeven en naar smaak een beetje peper en zout toevoegen.

als je in de tussentijd ook de pasta gekookt hebt en een schaal met lekkere veldsla of rucola bijvoorbeeld gevuld hebt (met sausje), dan staat niets jou in de weg om van je eigen pasta creatie te gaan smikkelen!

vergeet niet om een stukje parmezaanse kaas te kopen, geraspt er op, is dat "the icing on the cake" (de kers op het toetje)!