Hoe maak ik kabeljauw lekker zonder sausje?

Ik ben niet echt een viseter en heb van huis uit niet geleerd hoe je vis moet bereiden. Nu wil ik toch af en toe wat proberen maar heb geen idee wat voor kruiden lekker zijn bij bv kabeljauw. Ik zoek dus geen recept maar gewoon puur het bereiden van de vis als stuk. Zonder vet korstje enzo. Gewoon gezond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
47.5K

Het beste antwoord

Als je de kabeljauw echt puur en gezond wilt eten kan ik je aanbevelen om het in een stukje zilverfolie te verpakken en op circa 200 graden in een half uur gaar te laten worden.
De kruiden die ik voor kabeljauw gebruik zijn: peper, zout en peterselie. Ik garneer het met een schijfje citroen.

Je kunt de vis ook in een koekenpan (ook kruiden met peper, zout en peterselie) klaarmaken. Gebruik dan een scheutje olijfolie.
Bak de vis even aan.
Draai dan het gas laag.
Je kunt de vis nu in een kwartiertje gaar laten worden.
Dit kan met en zonder deksel op de pan.
Wel af en toe omkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net de ovenvariant geprobeerd, was prima te eten en lekker simpel! Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (8)

Hier een linkje met 80 recepten met kabeljouw. U bent dan niet op zoek naar recepten zegt u, maar wellicht krijgt u, door het bekijken van deze 80 variaties wel een idee van de verschillende manieren/kookwijzes waarop kabeljouw bereid kan worden.

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=kabeljauw&tpp=15&page=1&keuken_id=D&sorteer=beoordeling
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uw kabeljouw wordt en kabelu. Kabejauw dus!!
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk.
Bij de visboer kun je viskruiden kopen, deze zijn overigens vaak wel erg zout. Bij de betere viswinkel verkopen ze ook wel zoutarme viskruiden. Een algemeen 'recept' voor de viskruidenmenging is als volgt:

Zeezout, zwarte peper, ajuin, citroen, look, venkelzaad, sesam, dille, oregano, basilicum, selder, peterselie, tijm

Een hele andere manier van klaarmaken is een stuk aluminiumfolie, daar leg je de vis op en er bovenop leg je in kleine reepjes gesneden (julienne) prei, een plak citroen, een teentje knoflook en liefst wat verse kruiden zoals oregano, tijm of dille. Besprenkelen met olijfolie, alu-folie dichtvouwen en een kwartiertje in de oven bij 180 oC.

Heerlijk vers 'gestoomde' vis uit eigen oven en supergezond.

Overigens zijn er natuurlijk ook nog vele miljoenen andere soorten vis die erg lekker zijn, probeer ook bijvoorbeeld eens zeeduivel, sardientjes (verse natuurlijk, bakken in de oven), schol, coquilles, tarbot, langoustines. Een goed stuk verse tonijn nog mooi rosé van binnen kan ook heel erg lekker zijn, niet te vergelijken met die uitgedroogde bende die je in de meeste supermakten bevroren voorverpakt kunt kopen.

En ongetwijfeld ken je de wat gangbaardere (lees: ook zo in de supermarkt verkrijgbare meestal gekweekte vis die dan ook vaak wordt bijgevoerd met alles wat je niet wilt (w)eten) vissoorten zoals tilapia, zeebaars, victoriabaars etc. Als je je daar wat over in wilt lezen dan is er op google een hoop te vinden, als je die vissoorten lekker vindt raadt ik je echter aan dat niet te doen :)

Alles bij elkaar genomen geldt dat de vis wordt nog steeds duur betaald, goede vis is net zo duur als goed vlees. Omdat er toch ook een markt voor is, is er net als plofkippen en waterige gehakt van E3,- per kilo ook een hoop rotzooi te koop. Ga als je het je kunt veroorloven naar een goede visboer en laat je voorlichten, er is een hoop mogelijk, het is zeer gezond en superlekker!

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn "mannen" houden wel van zoute haring en kibbeling maar vis met graten of filet (want er kan per ongeluk een graatje inzitten ) hoeft van hen niet. Ze vinden het wel lekker als ik kabeljauwfilet bak met een knapperig paneer
laagje eromheen. Ik doe het als volgt:Vis bestrooien met zeezout of selderijzout, versgemalen peper en wat gehakte dille en peterselie ( kan ook gedroogd). Dan druppel ik wat citroensap erover heen en wrijf het even in. Laten intrekken zo`n 10 min. Zet 3 borden of platte schaaltjes naast elkaar en vul de eerste met een laagje bloem, de tweede met losgeklopt ei en wat water en de derde met paneermeel. Verhit intussen een grote koekenpan met wat boter en olijfolie (géén extra vierge!) en haal de filets eerst door de bloem (iets afkloppen) dan door het ei en dan door de paneermeel, nog eens door het ei en de paneer. Iets aandrukken en als het vet heet is( niet te heet maar als de bellen weggetrokken zijn) doe dan de vis erin en bak ze zo`n 10-15 min. (ligt eraan hoe dik ze zijn) tot ze goudbruin en knapperig zijn. Schijfje citroen erbij om eroverheen te druppelen en een lekker dipsausje los erbij ( knoflooksaus of mayo met een scheutje ketchup en een gesnipperd uitje door elkaar roeren) Heerlijk!
amc
14 jaar geleden
Dep de kabeljauwfilet droog met keukenpapier. Giet dan 4 el melk op een bord en wentel de filet erdoor. Leg de filet op een ander bord. Bestrooi de filet met peper en zout. Lepel de bloem op een zeefje en klop met een lepel tegen het zeefje terwijl je dit hoog boven de filet houdt. Keer de filet om en herhaal voor de andere kant.

Smelt de boter in een pan waarin de filet net past en leg de filet in de pan wanneer de boter/margarine uitgeschuimd is. Bak 4 minuten aan de ene kant, keer om met een grote spatel, en bak daarna 4 minuten aan de andere kant. Beweeg de filet af en toe door de pan heen en weer. De filet mag donkerbruin worden. De kabeljauw is gaar wanneer de delen gemakkelijk van elkaar loslaten, geen vocht (eiwit) meer verliezen en overal egaal wit van kleur zijn.

Smakelijk en succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het lekker simpel wilt houden dan bak je hem lekker in de roomboter aan beiden kanten gaar.
Je smeert hem in met peper en zout, doet er lekker wat citroensap overheen en snijdt wat schijfjes citroen af en legt die ook in de pan.
Je bakt dus de citroenschijfjes (een halve citroen) mee met de kabeljauw. De smaak van de citroen gaat dan lekker in de kabeljauw zitten en wordt daardoor lekker.
Heel simpel om mee te beginnen! Je kunt ook nog wat knoflook meebakken, is ook lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn bakproces van de kabeljauw is in de oven.
Bestrooi met kruiden en in de ovenschotel op 180 graden gaat altijd goed en lekker.
Voor het opdienen een beetje citroen op druppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestrooien met peper en zout. In een magnetronbestendige schaal leggen.Tomaat en paprika kleingesneden erover. Goed afdekken met magnetronfolie waar een paar gaatjes inzitten of een hoekje open is gebleven om de stoom weg te laten. Zes minuten op het lage rooster in een magnetron van 1000 watt. Geen vet, heel gezond. En lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabeljauw is heerlijk ingepakt met bakpapier of alu-folie uit de oven (30 min 150 graden) met een zakje drinkbouillon erover (droog). Alle smaken zijn lekker, denk aan Cup-A-Soup kerrie of biologische groentensoep (voor als je geen smaakversterkers wilt eten). Geen vocht toevoegen, anders krijg je echt soep!