Eigenlijk is de bereiding van kippenmaagjes vrijwel simpel. Als eerste maak je de kippenmaagjes schoon door ze even te wassen in citroen of azijn water. Tijdens het wassen bekijk je ze en haal je de vet stukjes er af, zodat er alleen schone maagjes overblijven. Daarna kook je de maagjes kort zodat ze net gaar zijn. Neem een pan met een beetje water, niet te veel, en plaats hierin de maagjes (ze moeten net onder het water zitten). Veel succes ermee en natuurlijk eet smakelijk! Kijk voor lekkere recepten met kippenmaagjes hier: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/gevogelte/ajam-peteh-kippenmaagjes-met-petehbonen.html http://www.surinamcooking.com/peper-van-kippenmaagjes/ http://www.kokkieblanda.nl/indonesian/ayam-gevogelte/799-sambal-goreng-remploh-ayam-hete-kippenmaagjes. Bereid ze regelmatig en vind ze heerlijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bakken en stoven tot ze gaar zijn,Soep van koken, de maagjes opstoven of koud nuttigendit is maar eenvoudig,maar zo smaken ze goed
8 jaar geleden
Moelas zijn de spiermagen van gevogelte. Net als vele andere ingewanden die volop worden gegeten in Portugal, is het in Nederland minder gebruikelijk. Toch moet een poelier je toch zeker kunnen helpen aan dit ingrediënt. Voor dit recept heb je een kilo moelas nodig van de kip. Aan de spiermaag zit een geel velletje en mogelijk wat vet. Verwijder dit velletje en vet en spoel de moelas goed af. Laat ze uitlekken en snij ze vervolgens in kleine stukjes. Snijd 70 gram chouriço de carne in blokjes. Smelt 80 gram margarine in een pan en voeg toe: 1 gesneden ui, 2 fijngesneden knoflooktenen en 3 laurierblaadjes. Laat even smoren en voeg de chouriçoblokjes toe. Laat opnieuw korte tijd smoren en voeg de moelas toe. Breng op smaak met zeezout en gedroogde chilipepers naar smaak (in het originele recept worden er 2 toegevoegd).

Bak het geheel kort en voeg dan zes eetlepels tomatensaus (bijvoorbeeld Tomate Frito van Heinz), een groot glas water en 3 dl witte wijn toe. Roer goed door, doe de deksel op de pan en laat het geheel zo´n 40 minuten koken. Serveer de moelas op een bord met in elk maagje een sateprikker!

Bom Apetite!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit is een zalig recept. Ik zou graag drie duimpjes geven maar ik heb dit account speciaal aangemaakt om het recept met de Moelas en Chouriço in de verf te zetten.
Een schot in de roos voor mij. Bedankt om dit te delen!
Grieks recept voor kippenmaagjes (8 personen als bijgerecht, 4 pers. als hoofdgerecht)

benodigd: een kilo kippenmaagjes, 2 eieren, 3 eetl. olijfolie, 75 gram bloem, 1 flinke kop melk, 1 afgestreken theelepel zout, oregano, 2 teentjes vers uitgeknepen knoflook uit een knoflookpersje; vers gemalen zout en peper om te bestrooien. Verder: een frituurpan.

maak de kippenmaagjes goed schoon, was ze grondig en laat ze 20 min. uitlekken (of dep ze droog met keukenpapier).
Maak een beslag van de olijfolie waar je bloem bij doet en verwarm het en doe er de melk en knoflook bij; goed doorwarmen zonder echt te laten koken, maar het mag al wel wat binden. Doe er op het laatst de oregano, het zout en de eieren bij en klop het goed door. Dan giet je het beslag over de kippenmaagjes die echt goed uitgelekt/ droog moeten zijn, goed doorroeren.

bak de in beslag gewentelde kippenmaagjes in twee maal in heet maar niet walmend frituurvet (170 graden); de eerste keer kort (er verdwijnt dan veel vocht); de tweede keer wat langer. De truc hiervan is dat als de kippenmaagjes de eerste keer in het hete ver gaan, ze als ze er uit komen nog nagaren. Hoe droger de kippenmaagjes zijn voor ze in het beslag gaan hoe beter.

Dit wordt hier in Griekenland (Kreta) geserveerd bij Tsikoudia (dus als bijgerecht) of als hoofdgerecht voor het middagmaal. In plaats van kippenmaagjes kun je hetzelfde recept toepassen op kippenlevertjes (daarvan snijd je de grotere wel in 2 stukken) en kippenhartjes.

Direct voor het serveren bestrooien met vers gemalen zeezout en vers gemalen peper. Houd je niet van een borrel, geen nood. Ook bij sinaasappel- of citroensap heerlijk, of bij een biertje. Wijn is er minder geslaagd bij. Al naar gelang het seizoen worden ze koud of warm opgediend; nooit echt heet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na het afspoelen kan je ze bakken met wat vet, want dat bezitten ze zelf niet. Ze krijgen dan een beetje een 's' vorm en hebben een echte kipsmaak. Ze zijn wel ietwat taai maar als snack wel lekker ipv de obligatorische kippenvleugeltjes én voordeliger. De maag van een kip is namelijk heel stevig en is stevig om op te bijten.

Wil je ze boterzacht hebben, zet ze dan op in ruim koud water en breng het tot tegen de kook aan. Zorg dat het blijft zieden en niet borrelt. Schep het opkomende schuim er steeds af met de schuimspaan. Door het niet wild te laten koken komt het schuim namelijk mooi los. Voeg er dan dingen bij die je voor elke kippenbouillon zo gebruikt zoals een uitje, teentje knoflook, takje selderij, stukje foelie, stukje gemberwortel enz. Neem gewoon wat geurige smaakmakers die je lekker vindt. Laat ze dan 1-2 uur gewoon trekken in de bouillon en ze worden boterzacht.

De bouillon kan je dan weer als basis gebruiken voor een ander gerecht of lekkere groentensoep. De maagjes kan je natuurlijk zo eten of je kunt ze in wat (knoflook) boter even bakken om ze een bruin kleurtje te geven.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, lijkt me ook heerlijk. Hier in Griekenland eten we ook soep van kippenmaagjes + levertjes + hartjes (die worden allemaal even voorgebakken in olijfolie voor ze in de kookpan gaan). En idd kun je er ook uitstekende bouillon van trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was vergeten te vermelden dat ik je een + gaf.