Hoe bereid je voorgekookte aardappelschijfjes in een pan?

Het gaat om "voorgekookte" aardappelschijfjes uit een zakje.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
10.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een koekenpan doen, beetje kruiden erbij en snekken!

Antwoorden (5)

Boter in een koekenpan bruin laten worden. Dan de voorgebakken aardappelschijfjes er bij doen. Er bij blijven en met een spatel of houten lepel de schijfjes om en om bakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
voorgekookte aardappelschijfjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste kun je de schijfjes eerst goed afrogen met bijvoorbeeld keukenpapier, anders ben je ze eerst verder aan het koken.

Smelt een niet al te kleine hoeveelheid boter, olie of ander vet in de pan (ghee of kokosvet is erg lekker en geeft een knapperig korstje).
Laat de aardappels op laag tot halfhoog vuur knapperig en bruin worden, liefst in één laag (dus niet dik op elkaar gestapeld, dan worden ze papperig en niet bruin) en keer ze een paar keer. Wel er bij blijven ; het kan opeens heel hard gaan.

Het beste gebruik je een echte ijzeren pan, want een pan met anti-aanbaklaag wordt eigenlijk niet heet genoeg voor echt goeie gebakken aardappels. Maar bij gebrek aan beter kan het wel, het duurt alleen wat langer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jouw pan een frituurpan mag zijn, dan is het een kwestie van aardappelschijfjes droogdeppen en een paar minuten in de frituurpan. Ook lekker.
8 jaar geleden
Deze voorgekookte aardappelschijfjes zijn bedoeld om te bakken. Erg makkelijk trouwens als je er maar bij blijft.

Op zich kan dit in elke pan, maar een keramische pan geeft het beste resultaat. Na het drogen [keukenrol papier] van de schijfjes, doe je margarine in de pan, laat dit op half vuur smelten en legt strak naast elkaar de aardappelschijfjes er in, zet het vuur hoog. Nu giet je langs de rand van de pan olie rondom, deze moet goed heet worden en zorgt voor dat mooie bruine korstje.
Ik zei het al eerder blijf er bij en draai ze met een vork steeds om.

Als het klaar is kun je er een beetje zout op doen, maar ook thijm en rozemarijn zijn erg lekker [of mayonaise natuurlijk]!

Waarom een keramische pan? Met andere pannen heb ik minder goede resultaten.
De voorgekookte aardappelschijfjes worden mooi bruin en de pan is in een paar minuten schoon. Niets is aangekoekt, hoewel dat wel zo kan lijken. Met een schuursponsje is het zo gedaan in de afwas.

Eet smakelijk!

[Als je een keertje niet-voorgekookte aardappelschijfjes koopt, kun je deze eerst in de koekenpan garen door ze met een deksel op de pan een 15 à 20 minuten op een plaatje op laag vuur te laten staan. Daarna kun je ze nog met de olie een mooi kleurtje laten krijgen.]

Toegevoegd na 7 minuten:
Antwoord
Door de combinatie van margarine, [zonnebloem] olie, [voorgekookte] aardappelschijfjes en de keramische pan bereid ik iedere keer de beste gebakken aardappels.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het zelf het lekkerst om de aardappeltjes die uit een plastic zakje komen en relatief glad zijn, éérst 2 minuutjes in de magnetron voor te verwarmen en zo wat minder 'plastiekerig' te maken.
Ik doe ze in een grote kom en strooi er wat 'durum tarwegriesmeel' over (waar je ook verse pasta mee maakt) en die korreltjes zorgen voor een crispy buitenkant....dat vinden wij lekker. De schaal schudt ik een paar keer om zodat de schijfjes er licht mee bedekt zijn. Het hoeft echter niet, uiteraard. Is evtl. alleen een tip.

Neem een grote koekenpan en verhit een bodem olijfolie, waar je ze in één laag over de bodem verdeelt. Zet het vuur dan wat lager en als de randjes bruiner worden, draai je ze om. Voor de smaak en een mooier bruin kleurtje doe je er op het laatst wat boter bij en bakt ze nog even op. Met de schumspaan schep ik ze er dan uit en kieper ze in een met keukenpapier uitgelegde vergiet. Tot slot doe ik ze in een schaal en maal er wat zeezout over. Even omschudden en klaar!
amc