ik ben op zoek naar een kookboek ( een heel dik boek) waar er in duidelijke taal uitgelegd word hoe mogelijke problemen opgelost kunnen worden?

het was een soort van enceclopedie voor koken waar al de mogelijke problemen die je in de keuken kon meemaken, er uitgelegd word hoe je die oplost / bv saus die schift hoe je dat moet herstellen, etc ... k weet helaas niet meer waar ik dat boek heb vastgehad... alleen dat ik hem toen niet gekocht hem omdat het zo n duur boek was ... helaas ... er stonden heel goede tips en trucks in ... een soort vn kookboek voor dummies ....de trucks van profesionelen uitgelegd in verstaanbare taal...

11 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het ecyclopedische werk over koken culinaire van Harold McGee bedoelt. Zeer de moeite waard als je je voor de techniek en de wetenschap achter het koken interesseert!

Harold McGee's oorspronkelijke Over eten & koken werd in 1984 alom begroet als een meesterwerk; het is nu volledig herzien en substantieel uitgebreid. Daardoor blinkt dit nog altijd uiterst leesbare, encyclopedische boek nog meer uit in het omtoveren van alledaagse keukenkwesties tot wonderbaarlijke en fascinerende kwesties met een wetenschappelijke achtergrond. Het boek werpt licht op vraagstukken die generaties koks hebben beziggehouden. Voor iedereen die zich ooit heeft afgevraagd waarom vis sneller bederft dan vlees, waarom je pannenkoekenbeslag even moet laten staan, waarom je gaat tranen als je een ui snijdt, wat de gunstige effecten zijn van alcohol voor de gezondheid (naast andere gunstige effecten), waarom het eten van Spaanse peper zowel pijn als plezier verwekt, hoe je oude en verse eieren uit elkaar kunt houden, of zelfs wat er eerder was, de kip of het ei, is dit boek geschreven, of liever gezegd: herschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Worden er ook snijtechnieken in uitgelegd?
doralien
11 jaar geleden
iedereen hartelijk dank voor de reacties ... k zal nog effen zoet zijn om al deze boeken te lezen ... k had het moeilijk om te kiezen maar het was deze die ik bedoelde ...
de andere zijn ook heel erg interessant en staan inmiddels ook al op mijn verlanglijstje

Andere antwoorden (6)

Het AH Basiskookboek misschien.

Is een heel goed kookboek voor de beginnende kok. Is een dik boek, waar alle basisprincipes in worden uitgelegd.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
doralien
11 jaar geleden
dank voor je snelle reactie ... maar t was geen kookboek met de basis ... t was iets meer voor gevorderden ... de echte tips en trucks van de profesionals .... er zijn weinig kookboeken die echt juist zijn..helaas .... en ik heb er veel .... maar dit ging over wat en hoe je bij eender welk probleem in je keuken je wat moest doen ... voorbeeld je maakt een wildsaus met wildfond , peperkoek en chocolade en room en op de een of ander manier .... splitst die saus ... blijft niet gebonden ... en dan wat moet je dan doen ... of bv je bent een hollandaise saus aan het maken en het begint te schiften of het bind niet echt wat moet je dan doen ? Of je bent een sabayon aan het maken en je hebt er iets te veel vocht in gedaan wat moet je dan doen om dat recht te trekken ? Of stel dat je ergens te veel zout , suiker of peper hebt ingedaan ... hoe trek je dat terug recht ...ook tips van bv je hebt zelfrijzende bloem voor een gerecht nodig maar je hebt gewone bloem in huis , wat moet je daarbijdoen en hoeveel om dat te bekomen ...etc kort samengevat ... tips en trucks die heel veel mensen kunnen helpen ....
Goed koken, en wat je daarvoor moet weten / Harold McGee. [Amsterdam] : Nieuw Amsterdam, cop. 2010. XIX, 553 pagina's. ISBN 978-90-468-0575-6
Wie zich bewust is van de scheikundige processen die optreden door het mengen van ingrediënten, verhitten in vet, garen in water enz. kan die kookprocessen beter beheersen èn wordt niet verrast door fouten in recepten. Een zeer toegankelijk naslagwerk waarin precies wordt uitgelegd wat er gebeurt. Het begint met de basis van het koken: water en wat moet er op voorraad zijn, over kook- en keukengerei, koken op gas, op elektriciteit, de magnetron, snelkookpan enz. met aandacht voor veiligheid. Alle ingrediënten komen daarna per soort aan bod: fruit, groente, melk, vlees, granen, peulvruchten, chocolade enz. met steeds veel kookinformatie.
Plaatje bij antwoord
Bronnen:
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je bijna goed zit maar McGee heeft nog een ander boek geschreven waarvan ik de aanschaf geen moment betreurd heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, Panteao! Zie mijn antwoord.
2000 onmisbare keukentips door HP.Matkowitz

Een boek dat in geen enkele keuken mag ontbreken!

Hoe bewaar je kruidenboter? Hoe marineer je lamsvlees? Hoe vermijd je dat pasta plakt? Wat is larderen? Dit handboek is een onmisbaar hulpmiddel in uw keuken. Het bevat meer dan 2000 keukentips en -trucs die u helpen bij het koken. Ook biedt het boek oplossingen voor als er bij een bereiding iets misloopt. Er wordt telkens verduidelijkt wat er precies fout is gegaan en hoe het gerecht vervolgens gered kan worden. Verder bevat het boek tal van variaties op bekende gerechten. Ten slotte vindt u een duidelijke beschrijving van een heleboel keukentermen, zodat koken voor u binnenkort geen geheimen meer kent. Kortom, een boek dat in geen enkele keuken mag ontbreken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je Larousse Gastronomique?

Deze encyclopedie van de Franse kookkunst geeft een duidelijke uiteenzetting van alle ingredienten en technieken van de Franse keuken. Handig in gebruik, begrippen zijn snel op te zoeken en bij veel ingredienten staan recepten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.handboekkooktechnieken.nl/

'Le cordon blue'. Handboek Kooktechnieken.

Misschien bedoel je dit boek?

Dit is een soort handboek voor de thuiskok.
Geschreven door meesterkoks met de thuiskok voor ogen.
Een heel compleet kookboek met 'stap-voor-stap foto's van technieken, veel info en tips.
Op de site zelf kan je een blik in het boek zelf werpen.

http://www.bol.com/nl/p/de-grote-larousse-gastronomique/1001004005964353/

Hier nog zo'n boek; de grote Larousse gastronomique,
een dik boek dat nieuw meer dan €100,- kost.
Het is bij Bol.com echter ook tweede hands te koop.
amc
11 jaar geleden
Al boeken te over maar ik heb er ook nog eentje. Culinarigheden van Anne Wilson met daarin precies wat jij beschrijft, oplossingen in duidelijke taal bij kleine of grote kookrampjes. Zag hem te koop bij bol.com voor slechts € 5,-,ik heb er toch beduidend meer voor betaald.