wie weet makkelijke gerechten voor kerst

ik als man heb het op mij genomen het kerstdiner klaar te maken, hoe maak ik toch indruk met een simpel kerstgerecht?
ik weet weinig tot niets van koken en bakken, en wil het niet allemaal uit een pakje halen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goed voornemen! Niet denken te kunnen, maar toch proberen. Compliment!
itsme
13 jaar geleden
Voor hoeveel personen is het, hoeveel gangen wil je maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je al een idee welke richting je uit wil?
Vegetarisch, vlees, vis? Eten er kinderen mee (of zwangere vrouwen)
Wil je iets traditioneels of liever iets uit het buitenland?
rose
13 jaar geleden
En waarom wil je indruk maken? Is het niet belangrijker dat je wat lekkers kookt?
rose
13 jaar geleden
Ik denk dat je voldoende indruk maakt als je een geslaagde maaltijd op tafel weet te zetten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is toch ook de bedoeling rose, vandaar de vraag om tips voor een geslaagde maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is voor 6 personen, waarvan 2 kinderen, 9 en 12 jaar, mijn vrouw mag absoluut geen uien vanwege chronische darmziekte, het MOET met vlees zijn want daar ben ik gek op (kids trouwens ook) en het aantal gangen maakt niet uit, ik heb alleen maar 4 gaspitten en 1 oven(tje)

Het beste antwoord

Voorgerecht:
Uiensoep is leuk en lekker als voorgerecht, heel simpel en feestelijk (en ook belangrijk: niet al te zwaar).
Ingredienten voor 4 personen:
- 4 grote uien
- 50 gram (echte) boter
- 1 mespuntje bruine suiker
- runderbouillonblokjes
- 1 laurierblad
- 2 kruidnagels
- voorgebakken bolletjes
- 150 gram geraspte belegen kaas
- zout en peper

Bereidingswijze:
Pel 4 grote uien en snijd ze in ringen.
Smelt 50 gram boter in een soeppan en fruit hierin op een matige warmtebron de uienringen.
Schep regelmatig om en voeg een mespuntje bruine suiker toe.
Giet als de uien goudgeel zijn 1 liter bouillon erbij en voeg 1 laurierblad, 2 kruidnagels en zout en peper toe.
Laat de soep onder af en toe roeren, zachtjes 15 minuten koken.

Bak intussen in de oven wat voorgebakken bolletjes.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius (of zet de grill aan). Verwijder het laurierblad en de kruidnagels uit de soep. Schep de uiensoep in ovenvaste soepkoppen.

Leg het broodje in de soep. Strooi er 100 gram geraspte belegen kaas over. Zet de soep in de oven tot de kaas smelt en begint te kleuren.

Toegevoegd na 1 uur:
Oke en dan hier ook nog even een makkelijk, lekker, niet te zwaar nagerecht:
Yoghurtpudding:

Ingredienten (voor zo'n 6-8 personen):
- 250 gram yoghurt
- 1 pak lange vingers
- 0,25 liter slagroom
- 1 liter cocktailvruchten in blik
- advocaat
- 8 blaadjes witte gelatine

Bereiding:
Week de gelatine in 1,5 kop vruchtensap.
Verwarm deze vruchtensap en los de gelatine op.
Roer de vruchten, de yoghurt, de slagroom en de gelatineoplossing door elkaar.
Laat dit in de koelkast stijf worden.
Vul een springvorm met folie. Leg hierop lange vingers en bedek deze met advocaat.
Haal de stijf geworden pudding uit de koelkast, roer het 1 x door en giet het in het bakblik.
Heel erg lekker.

Voor hoofgerechten verwijs ik je even naar wat receptensites online, anders wordt de tekst hier te groot.
leuke sites zijn:
http://www.mijnreceptenboek.nl
http://www.smulweb.nl
http://www.okokorecepten.nl/

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Blader vooral alle kerstfolders en -boekjes van de supermarkten door, daar staan heel veel tips en trucs in, en veel dingen die al redelijk 'klaar' zijn (complete hoofdgerechten die je in de oven schuift, dat soort dingen).
Probeer vóór kerst eens wat 'gewoons' te koken, dan is de druk minder en kun je nog experimenteren.
En bedenk dat het zeker bij kerstdiners ook om de aankleding gaat, een simpel gerecht ziet er al heel anders uit als je bijvoorbeeld groente op een aparte manier snijdt (als je ergens wortel bij wilt eten, kun je proberen een winterpeen eerst in stervorm te snijden en er daarna plakjes van te maken: dat oogt al indrukwekkend).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar tips:
probeer minstens éen gang te hebben die je van tevoren maakt, zodat je niet op het moment zelf alles tegelijk moet doen in de keuken. Bijvoorbeeld koude soep, of iets wat een tijdje in de oven kan staan.
Iets met bladerdeeg is leuk en lekker, en niet moeilijk.
Op smulweb kun je duizenden recepten vinden, van makkelijk tot moeilijk. Je kunt ook zoeken op ingrediënten.
Kies iets wat er leuk uitziet, probeer iets te doen met mooie bordjes of goede kleuren en leuke decoratie. Als het er mooi uitziet, heeft de kok al de eerste punten verdiend.
Je kunt heel goed een leuk en origineel toetje maken zonder urenlange kookkunsten. Een bak ijs en de boel wat leuk opmaken (warme chocoladesaus bijvoorbeeld) is al leuk.
Ook goed als afsluiting: goede koffie met bonbons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor: Rosbief-rolletjes met paprika
Heerlijk snelle rolletjes van paprika, rucola en rosbief.

tussen: Spruitjescappuccino
Een prachtig lichtgroen schuimig soepje, opgediend in een kopje.

hoofd: Varkenshaasje met ananas-koriandersalsa
Simpel, maar hip dankzij de frisse, kruidige salsa.
na: Clafoutis met perzik
Een pudding die eruit ziet als een taart. Makkelijk maar lekker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een eenvoudig, doch feestelijk driegangen menu:
Ik ga even uit van vier personen die alles eten.

Voorgerecht: Broccolisoep

- Kilo broccoli
- Groentebouillonblokjes
- Pakje boursin of andere roomkaas met kruiden

Verdeel de broccoli in grove stukken en zet het op met een bodempje water en 3 bouillonblokjes. Kook het gaar en kijk of er eventueel water bij moet. Pureer nu de broccoli tot een dikke romige soep. Hij mag beslist niet te dun zijn, maar moet ook niet zo dik zijn dat de lepel er rechtop in staat. Proef of er zout en peper bij moet.
Leg nu de kaas op de soep en laat het zachtjes smelten. Af en toe roeren. Niet meer koken! Anders gaat de kaas schiften.

Hoofdgerecht: Tagliatelle met gegrilde zalm of kip

- 4 stuks zalm of kipfilet
- Pak tagliatelle
- Doosje cherrytomaatjes aan de tak
- zakje rucola
- 2 teentjes knoflook
- 1 ui
- verse basilicum
- geschaafde parmezaanse kaas
zout en peper
voor de dressing: (rasp van een limoenschil, lichte olijfolie of truffelolie)

Kook de tagliatelle volgens voorschrift.

Doe een beetje olie in een pan en fruit de gesnipperde ui en knoflook zachtjes glazig. Doe de tomaatjes erbij en bak op hoog vuur de tomaatjes iets gaar. Maak af met zout en peper.

Giet de pasta af en leg de helft in een grote schaal. Strooi hier nu wat kaas, rucola, het tomatenmengsel en een beetje dressing overheen. Herhaal dit met de tweede helft van de pasta. Strooi er nu fijngehakte verse basilicium overheen.

Gril de naar smaak gekruide vis of kip in een grilpan. Als je dat niet hebt, kun je het ook bakken.

Leg een portie pasta op het bord en leg daar de zalm of kip op. Voor de garnering een plakje citroen of wat tomaatjes naast leggen.

Dessert: Roze pepertjesijs met in sambuco gemarineerde aardbeien:

- Een halve bak vanilleijs
- Een potje roze pepertjes
- Sambuco
-Doosje aardbeien

Snij de aardbeien in plakjes en sprenkel daar wat sambuco overheen en laat dit goed intrekken. Af en toe even omscheppen.

Doe de helft van het pak ijs in een schaal en laat het heel iets zacht worden. Doe daar wat korreltjes roze peper door en meng dit goed door elkaar.

Leg nu een bergje aardbeien op een bord en doe daar een bolletje (of twee) ijs op. Garneer met een blaadje munt.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst heel solidair van je...makkelijk maar toch feestelijk:

tomatensoep als voorgerecht
(ligt eraan voor hoeveel personen maar neem aan 4)
kilo verse tomaten, koken tot je de schil eraf kunt pellen, daarna fijnmaken liter water erbij aan de kook brengen(toch een pakje tomatensoep)vermicelli naar behoefte, kruiden met 1 teentje knoflook,zou en peper.

Kipfilet als hoofdgerecht:
Verse kipfilet kruiden met (verse)koriander en knoflook zout en peper in olijfolie marineren, na 10 minuten bakken en zacht vuur gaar braden, als saus champignon saus, wat je als volgt klaar maakt: bakje champignons bakken en een zakje poederchampignonsaus, alles mengen scheutje olijfolie en klaar, opdienen met rijst of aardappelpuree..

Toetje: Ijs met warme chocolade saus.

Eet smakelijk en een fijne kerst!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet de groenten: een salade van verschillende bladeren zoals mixsalade, tomaten komkommer, bosuitje en wat walnoten, olijfolie zou, peper, citroen

Toegevoegd na 3 minuten:
zou=zout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ook simpel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minder indrukwekkend, maar ja voor iemand die (nog) niet zoveel ervaring heeft moet het niet te moeilijk zijn.
Annswers
13 jaar geleden
waar haal je die kipfilet kruiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verse koriander en knoflook bij de groenteboer...anders heb je ze ook bij de supermarkt in een droge vorm.
Misschien heb je hier wat aan?
De recepten zijn te groot om hier in een antwoord te geven, sorry

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.smulweb.nl/recepten/gelegenheid/kerst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gourmetten of Fondue. De meeste mensen vinden het gezellig en je kan alles voorbereiden zodat je zelf ook nog iets aan de kerst hebt. Pak bijvoorbeeld uit met een nagerecht. Vaak kant en klaar (bij de traiteur) te koop. Succes verzekerd met minimale inspanning. Als je weinig ervaring hebt met het kokswerk dan zou ik niet experimenteren met je gasten maar op bovenstaande manier op zeker gaan. Merry X Mas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voorgerecht: tomatensoep (zoals voorheen al beschreven), maar daarop als je het serveert wat zachte geitenkaas erover brokkelen en een blaadje basilicum erop! ziet er feestelijk uit, en is erg lekker!! lekkere soepstengeltjes erbij, of toast met kruidenboter. prima voorgerecht.

voor nagerecht heb ik nog wel een lekkere tip. peren schillen, kroos eruit, halveren in de lengte, 5 a 10 minuten in water koken met veel suiker en beetje citroensap. uit het water halen (kun je vantevoren maken, bijvoorbeeld voor het diner begint). serveren met bolletje vanille ijs en warme chocolade saus (tablet pure chocolade (in stukjes) laten smelten in een pannetje met wat slagroom. blijven roeren (op laag vuur!) tot het gesmolten is en een saus is geworden. in mooi kannetje doen en op tafel erbij zetten). heerlijk nagerecht!! en echt chique.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

tip: je hebt nog alle tijd voor kerst om recepten alvast uit te proberen bij mensen die niet aan het kerstdiner deelnemen, vrienden of zo? dat maakt het makkelijker voor je, en de kans op mislukken kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mexicaanse kaastaart met tomatensaus.
provencaalse spinazie erbij, heerlijk!!
Doodsimpel en het smaakt of je drie dagen in de keuken hebt gestaan.

kaastaart
8 eieren twee bakjes sour cream , theelepel italiaanse kruiden 100 gr kaas, halve liter volle melk. eieren los kloppen, sour cream en melk er bij, kaas er door dan in een ingevet bakblik 25 minuten op 200 graden tot hij mooi bruin is.

Tomaten saus: drie blikken gepelde tomaten, italiaanse kruiden, uitje, knoflookteentje of drie.
uitje snijden knoflook fijnhakken, even aanbakken in olie. uitjes glazig, dan kruiden er bij, dan geplede tomaten fijnmalen met mixer of zo en erbij doen, hoeft niet te koken. Evt blikje tomatenpu er bij.

Spinazie: twee uitjes bakken, knoflookje er bij, spinazie uit pot of deelblikjes uit diepvries er bij. ook lekker.

Het is vrij machtig, dus een neutraal toetje er bij. Yoghurt of ijs of zo,
Succes!!!

Enne... koken is creativiteit!! Laat je lekker gaan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vorig jaar stampot boerenkool met spekjes en rookworst voor de hele familie.
Niemand die het van te voren wilde geloven maar het was een groot sukses en een lekker glas wijn smaakt er prima bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heldere soep met gerookte kipfilet;

250 gr. ger.kipfilet in smalle reepjes snijden,
2 kleine preien; het licht gekleurde deel in fijne ringetjes,
100gr. oesterzwammen en 200 gr. kastanjechampignons schoon borstelen, in plakjes snijden en met citroensap besprenkelen.( tegen het verkleuren).

Breng 1 l. kippenbouillon (van kippenbouillontablet) met 2,5 dl. droge witte wijn aan de kook. Doe de kippenreepjes, de prei en de paddestoelen erin. Warm alles goed door, maar niet langer dan 2 min. doorkoken. Serveren in kommen of borden en bestrooien met wat reepjes bieslook of geh. peterselie.

Varkenshaasje met groene pepersaus;

Bak 2 grote varkenshaasjes in ca. 5 min. rondom bruin.
neem het vlees uit de pan en houd het warm.(alufolie)
Giet het bradvet uit de pan, voeg 1 dl. droge witte wijn toe en laat het iets indampen.
Voeg een pakje Mon Chou pan&oven toe en 2 el. groene peperkorrels.
Breng aan de kook.
leg de varkenshaasjes terug in de pan en laat alles 10-15 min. zachtjes sudderen.
Neem het vlees uit de pan en snijd in plakken.
Breng de saus op smaak met peper en zout en roer er 2 el. fijngesneden bieslook door.
Serveer er aardappelpuree of pureetorentjes (pommes duchesse) bij. Kan je uit de diepvries kopen en even in de oven bakken volgens de gebruiksaanw. op de verpakking,

Peren uit de oven met chocoladesaus;

4 halve peren uit blik laten uitlekken en in een passende ovenschaal leggen met de snijkant naar boven.
Hak of maal 500 gr. amandelen niet te fijn.
Verkruimel 100 gr. volkorenkoekjes of bastognes door ze in een plastic zak te doen en er met de bodem van een steelpan op te slaan.
Roer de amandelen, koekkruimels, 50 gr. gesmolten boter
1 flinke eetl. suiker,1 eidooier en 1 el. citroensap door elkaar. Verdeel dit mengsel over de peren en zet de schaal voor hij de oven ingaat in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 200 graden C. Zet de peren 15 min. erin tot hij begint te kleuren
Maak intussen de saus;
1/8 l. slagroom in een kom doen, 100 gr. stukjes gebroken chocolade erbij doen. Zet de kom op een pan kokend water die op het vuur staat. Roeraf en toe als de choco begint te smelten. Neemde pan van het vuur en blijf roeren tot het een gladd saus is. Roer er voor de glans een klontje boter doorheen.
Schep de peren op een bordje en schep er de warme saus over. maak het extra lekker door er een bolletje ijs bij te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als groente kan er eigenlijk alles bij het hoofdgerecht.
amc