Kun je een cake die een maand over de datum is nog invriezen?

Ik kreeg die cake vanmorgen gratis in een winkel. Vroeg me af of dit in verband met de eieren die erin zitten wel kan.

8 jaar geleden
2.5K
paulus811
8 jaar geleden
Invriezen kun je alles, maar je wilt zeker weten of de cake dan nog te eten is? Fijne winkel, mooi cadeau......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen, is een stukje proberen/proeven . Als je je eigen smaak / neus vertrouwt, dan weet je daarna of het nog "kan" . Mijn raad is : niet aan beginnen : weggooien en zoals @paulus811 al zegt: fijne winkel, mooi cadeau.....
Pieterke
8 jaar geleden
Een cake die een maand over de datum is, is nog heel goed te eten, nog heel smaakvol. Daarom gaven ze hem gratis weg. Maar verkopen kan natuurlijk niet.
Vroeg me dus alleen af hoe dat zit met de eieren als ik hem invries.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gewoon doen, en met opeten in de toekomst je gezond verstand gebruiken, even ruiken proeven, net goed dan wegdoen, maar groot kans dat het prima kan
Z512099
8 jaar geleden
Een cake van 1 maand over datum gooi ik gelijk weg, of op de composthoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was ie 1 jaar houdbaar: geen probleem.
Was ie een maand houdbaar dan is ie 100% over tijd en dan zou ik oppassen.

Het beste antwoord

Verse cake kun je prima invriezen.
Wikkel hem goed in met folie en verpak de cake nog extra in een plastic zak. Zo kan er geen lucht of vocht bij komen. De cake kun je 3 maanden in de vriezer bewaren.

Maar een oude cake is een ander verhaal...

Je geeft zelf in de reakties aan dat wat jou betreft de cake, ook na een maand over de datum nog prima eetbaar is.

Persoonlijk zou ik de uiterste verkoopdatum aanhouden (+ een paar dagen), immers die datum is niet voor niets op een bepaalde periode vastgesteld.

Maar stel dat ik die oude cake alsnog ga invriezen. Dan moet hij zowel bij het invriezen al bij het ontdooien door een stadium heen waarbij de cake koel is, maar nog niet bevroren. In die stadia, die bij het ontdooien nog best lang duurt trekt de cake veel vocht aan.

Voedsel + vocht = bacteriën en schimmels

Je cake krijgt door het invriezen en ontdooien nog eens een extra bederf-boost.

Gegeven het feit dat de cake al een maand over de datum is, is er reeds al een behoorlijke kolonie aanwezig om mee te beginnen. Dit versterkt het slechte eindresultaat nog eens !

Ik raad je daarom sterk af de cake na het invriezen nog te consumeren !
Z512099
8 jaar geleden
Allemaal waar +.
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt. Ik had al besloten hem toch weg te gooien.