Hoe stem ik mijn voorgerecht af op mijn hoofdgerecht?

Mijn hoofdgerecht zijn tijgergamba's die ik serveer met verschillende soorten brood en een salade.
Nu wil ik ook graag een voorgerecht maken en denk daarbij aan carpazzio. En dan denk ik aan tonijn of aan rund. Maar wat is nu wijsheid? Sluit tonijn goed aan bij de gamba's of is twee keer vis not done? En ik heb ook wel eens gehoord dat je vlees en vis wel kunt doen maar dan altijd eerst vis en nooit eerst vlees.
Wat zijn nu de etiquettes hier? Wie heeft een goed advies? En als antwoord: doe wat je lekker vindt, daar zoek ik natuurlijk niet naar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
26.2K

Het beste antwoord

De volgorde bij een diner met veel gangen is:koud voorgerecht,soep,warm voorgerecht en als er meerdere hoofdgerechten zijn,dat kan,dan krijg je eerst vis en daarna vlees.
Menutechnisch is 2 keer vis niet juist en doet je carpaccio het prima daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Carpaccio van rund is prima en een safe optie. 2x vis kan wat veel zijn voor sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Umm ja lastig. Je zou een eigen gemaakte soep kunnen doen. Lekker beetje pittige (Italiaanse) tomaten soep die mooi opgemaakt is met (verse/ zelfgemaakte) kaasstengel. Je hebt natuurlijk al brood en salade in je Hoofdgerecht zitten dus dat maakt het ook lastig. Je kan we iets met vis doen maar dan iets luchtigs en wat niet overheersend is. Succes iig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menu opbouw
Koud voorgerecht, Soep, Warm voorgerecht (tussengerecht), Visschotel van gerookte of gestoofde vis, Groenteschotel, Hoofdschotel, Tweede vleesschotel (klein vlees, wild of gevogelte), Nagerecht.

Koud voorgerecht (hors d'oeuvre)
Fijne voorgerechten
Ze kunnen beschouwd worden als het begin van een voorname en verfijnde maaltijd. Het zijn meestal kleine hapjes, die de eetlust niet ontnemen. Tot de fijne voorgerechten behoren een reeks gewaardeerde koude spijzen. Omwille van hun uitgesproken smaak worden ze fris opgediend. Bvb. kaviaar, oesters, kreeft, ganzenleverpastei en gerookte vis (zalm, paling, steur, forel), avocado, meloen, pompelmoes.

Andere voorgerechten
Hiermee worden de gewone maar frisse gerechten bedoeld, zoals koude groenten, koude vis en vleessoorten, koude eiberbereidingen, koude vruchten, koude toasten enz. Hierbij horen ook de cocktails.

De soep
Staat bekend als de eigenlijke inleiding tot de maaltijd. In de soep onderscheid men de klare soepen, de gebonden soepen, de speciale soepen, b.v. bisque d'homard (kreeftensoep)

Het tussengerecht
Komt altijd na de soep en bestaat uit kleine zacht gekruide en licht verteerbare warme gerechtjes. Meestal kiest men voor een voorgerecht of een tussengerecht. De twee gebruikt men meestal niet in een maaltijd.
Als tussengerecht kent men de eiberbereidingen, kaasbereidingen, deegwaren, rijstbereidingen, warme toasten of korstgebak, escargots, zeevruchten, kroketten van vis, vlees, kaas, garnalen enz.

De Visschotel
Het gaat hier om de voornaamste warme visschotel van het menu.
Dient men twee visgerechten op in het zelfde menu, dan zal de gekookte of gepocheerde vis, de gebakken of geroosterde vis voorafgaan. In een verfijnd menu treft men enkel de zogenaamde edelvissen aan. Deze zijn tarbot, tong, heilbot, forel en zalm. Daar vis gemakkelijk verteert, wordt deze altijd voor het vlees opgediend.

Waarom geen carpaccio van ossehaas, dan een licht soepje en als hoofdschotel de gamba's ?