Wat is het verschil tussen waspeen en "gewone" peen?

8 jaar geleden
8.6K
Erna55
8 jaar geleden
Waspeen is gewassen peentjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.lekkertafelen.nl/kookschool/verschil-bospeen-wortels-of-waspeen/
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.

Het beste antwoord

Aan gewone penen zitten de wortels nog, en onregelmatigheden en wat restjes aarde.
Waspeen is schoongemaakt, geschrapt, en direct klaar om te worden gekookt (of rauw gegeten).
Amadea
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Er zijn 3 soorten peen of wortels [ soms peentjes en worteltjes genoemd ] .

Als je in de winter gaat kijken bij de groenteboer, vindt je hele grote winterpenen , daarnaast zijn er kleine wortels [waspeen, mooie schone 'gewassen' peentjes] en ook nog bospeen, die zit er qua maat tussenin en wordt per bos met het loof [groen aan de bovenkant] er nog aan verkocht, waspeen per gewicht [250gr] en winterpenen ook per gewicht, maar omdat deze erg groot zijn, worden zij vaak per stuk verkocht [tegen een kiloprijs, dat wel].

De grote winterpenen worden gebruikt in bijvoorbeeld stamppotten, soepen en stoofgerechten. De kleine wortels [ ook wel waspeen ] genoemd worden gewoon gekookt en soms rauw gegeten. De bospeen is de duurste en de lekkerste en ook de enige waaraan het loof [groen aan de bovenkant van de peen] nog vast zit. De bospeen wordt ook gekookt, gestoofd of gesmoord gegeten en bovendien als rauwkost of gezonde snack genuttigd.

Antwoord

Het verschil tussen de wortels is de vorm , de grootte , de smaak , de bereiding en de prijs.
Bovendien wordt de waspeen [goedkoopste van de drie] dus als kant&klaar produkt aangeboden, gewassen/lelijke stukjes weg en kan zo de pan in.
De bospeen is het fijnste van smaak . De winterpeen is grover en wordt bij voorkeur in stamppotten , soepen en stoofschotels gebruikt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.