Wat zijn lekkere low budget maaltijden die wel rijk zijn aan goenten?

Ik ben in mijn eentje en ik zoek maaltijden die niet te veel kosten maar wel gezond zijn. Dank jullie wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Vrijwel elke maaltijd die je met (seizoens)groente maakt kun je low budget maken. De duurste component van een maaltijd is meestal vlees of de vervanger ervan.
Aardappels, pasta, rijst (liefst zilvervlies), peulvruchten, groente: allemaal voordelig te krijgen.
Mijn eeuwige studententijdmaaltijd: macaroni met daarbij evt. gehakt maar in elk geval gebakken champignons, tomaat, paprika, scheut ketchup, klein beetje kaas, en dan sla erbij. Ook makkelijk om dubbele hoeveelheden te maken en dan een deel in te vriezen.
Dingen als andijviestamppot zijn ook lekker.
Koop zoveel mogelijk onbewerkt spul, dus geen voorgesneden sla/andijvie/geschrapte wortels/krieltjes en zo, dat scheelt echt bakken geld.
Als je in een grotere stad woont: ga eens kijken bij een Turkse/Marokkaanse supermarkt, die hebben vaak groente die iets minder netjes oogt, bijvoorbeeld geen kaarsrechte komkommers in een condoompje of appels die iets minder glimmen, maar ze zijn vaak veel goedkoper en de spullen zijn net zo goed.

Je kunt ook een pakje bladerdeeg halen en een quiche maken door er diverse groenten en wat vlees(vervanger), kaas of ei in te mikken. Als je bijvoorbeeld een zakje zuurkool haalt (goed laten uitlekken), een klein rookworstje of knakworstjes, en als je dat lekker vindt bijvoorbeeld ananas, dan is het bladerdeeg de duurste component. Misschien niet zo gezond als een maaltijd met groente en vis of zo, maar zuurkool is wel erg gezond, en altijd goedkoop. En je hoeft niet elke dag megagezond te eten om toch verantwoord te eten.
Je kunt ook zelf pizza maken met bijvoorbeeld een half pak broodmix, dan een beetje tomatenpuree en kruiden erop, en beleggen met wat je lekker vindt, liefst natuurlijk ook flink wat groente.

Ga uit van de groente en bedenk of je er aardappels, rijst of wat dan ook bij doet, en kijk dan aan de hand van je budget of er goedkoop vlees/vervanger bij moet of dat je een stukje vis kunt kopen of iets dergelijks.
Varieer voldoende, eet niet de hele week bladgroente maar wissel af. Dan moet het helemaal goed komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Koop altijd groente dat in de aanbieding is.
Zo kun je altijd verse groente eten zonder dat het te duur wordt.

Rijst met gewokte groenten is altijd lekker. Teentje knoflook mee wokken, beetje sambal, ketjap of vissaus aan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maaltijdsalade is een maaltijd die gezond is met groente!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groentesoep of een andere soort soep. Soep is gezond en niet duur. Koop zelf eventueel nog wat extra groente voor er bij in, dat in de aanbieding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepvriesgroenten zijn vaak goedkoop (goedkoper) en net zo voedzaam..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saus: Tomatenpuree (beetje sambal, peper, evt. olijven en/of gesneden champignons,

lasagne bladeren

1 laag spinazie (1 pak, niet a la creme, wel eerst ontdooien)

lasagne bladeren

1 laag ricotta

lasagne bladeren

Nieuwe saus,

eventueel nog wat kaas en/of italiaanse kruiden erop gooien. Je kan er ook gehakt in gooien. Of eigenlijk alles wat je maar lekker vindt. Of zelfs vies, maar waarom zou je.

Succes!