kan je pannenkoeken maken met rijst of notenmelk??

lijkt me niet , omdat het water, noten en rijstsap is, maar toch, vraag t me af, weet iemand dit toevallig?
en zo niet, ik drink geen melk meer, waar kan ik dan pannenkoeken mee maken??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan pannenkoeken prima maken met sojamelk. Met rijstmelk heb ik zelf nooit geprobeerd, dus dat weet ik niet. Ei is in pannenkoeken ook niet onmisbaar, je kan het vervangen door no-egg of het simpelweg weglaten, het smaakt nog steeds lekker.
Kijk ook eens hier naar tips voor melkloos pannenkoeken bakken:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=1539
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=2487

Het beste antwoord

Dit is absoluut geen probleem. Ik mag zelf geen lactose en verdraag soja niet zo goed. Dus gebruik voor alles rijstmelk. Ik heb vorige week pannenkoeken gemaakt met rijstmelk en voor het bezoek met gewone melk, maar je zag geen verschil en qua smaak zat er ook amper verschil op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kan wel denk ik. , met soyamelk zijn pannekoeken ook lekker namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pannekoeken worden gemaakt met een beslag van meel, eieren en zoals je al zegt, melk.
Elk van deze ingrediënten heeft zijn eigen taak in het eindresultaat. Melk is van deze 3 het makkelijkst te vervangen, eenvoudigweg door een andere vloeistof. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit welke, alleen zal het de smaak wel drastisch beïnvloeden.
In rijst- of notenmelk zitten minder/andere suikers, dus het kan zijn dat de pannekoeken een beetje bleek uitvallen. Dan kun je het beste een schepje suiker toevoegen aan het beslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om ook smaak aan de pannenkoeken te krijgen, probeer eens met een flinke scheut pils! De alcohol vervliegt tijdens het bakken en laat geen 'biersmaak' achter.Denk maar aan oliebollen, zonder pils zijn ze lang niet zo lekker, althans dan vind ik en de mensen die het verschil proeven.
Wel voor de eerste pannenkoek wat olie in de pan doen.

Ook kan je prima rijstemelk, soyamelk en zelfs Spa rood kan goed. De smaak is wel minder, maar met dat laatste worden ze wel heel luchtig.

Nog een heel lekker recept voor 2-3 pannenkoeken wanneer je ook geen ei erin wilt hebben;
Prak een halve banaan goed (als vervanger voor het ei)
voeg 100 gr. (pannenkoek)meel toe,200 ml. rijstemelk en een eetl. zonnenbloemolie. Mix alles tot een beslag.
Er is ook een koemelkvrije margarine (wajang) doe daar wat van in de pan en bak daarin een pannenkoek op niet te hoog vuur, want ze worden iets langzamer gaar. Let dus op de stand van het vuur. je kunt zo overigens ook poffertjes maken.
Dit is een lactose-,koemelk-, kippeneivrij recept maar niet glutenvrij.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je reaktie, en je recept!!
dat word binnenkort lekker pannenkoeken smullen!!! dankkie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Alpro heeft ook melkvrije bak en braad en melkvrije margarine. En in biologische winkels/natuurwinkels (sowieso een handige plek voor melkvrije producten) hebben ze er nog veel meer.
amc
12 jaar geleden
Dat is algemeen wel bekend, maar ik kan ze moeilijk allemaal opschrijven.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook geen kritiek hoor, alleen een aanvulling, voor als umria melkvrije margarine wel een goed idee vindt, maar zijn/haar supermarkt geen Wajang heeft, en hij/zij niet weet dat er nog meer zijn.